Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheders skat på nettet denne uge

Demonstranter
Demonstranter foran Starbucks. Foto:

Hvad skal Jysk, Bestseller, Novo Nordisk og A.P. Møller - Mærsk betale i selskabsskat for indkomståret 2011? Svaret findes på nettet senest på fredag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Skats åbne lister om virksomhedernes skattebetalinger går i luften senest fredag i denne uge, hvor man vil kunne se, hvad små som store selskaber skal betale i selskabsskat til de danske skattemyndigheder for indkomståret 2011.

Den nye offentlighed om virksomhedernes skatteforhold gælder for alle selskabsskattepligtige selskaber, filialer, fonde og foreninger i Danmark. Og åbenheden gælder såvel danske som udenlandske selskaber med dansk skattepligt. Oplysningerne vil blive lagt frem i en slags søgemaskine, hvor man kan søge på enten virksomhedens navn, virksomhedens SE-nummer eller virksomhedens CVR-nummer, fremgår det af et notat fra Skatteministeriet, som Berlingske er i besiddelse af.

Den nye åbenhed om virksomhedernes skatteforhold er imidlertid begrænset til et års indsigt ad gangen, for det vil kun være muligt at søge oplysninger for det seneste indkomstår. Når skattelisten for 2012 lægges på, forsvinder således skattelisten for 2011. De åbne skattelister følger en lov, der blev vedtaget i sommer, og som bunder i aftalepartiernes (S, SF, RV, og EL) ønske om, at der skal være åbenhed om, hvorvidt erhvervslivet – særligt multinationale selskaber – bidrager til finansieringen af velfærdssamfundet.

Men ifølge skatteminister Holger K. Nielsen (SF) handler det ikke alene om at få penge i kassen. »Målet er først og fremmest at skabe åbenhed om erhvervslivets skattebetalinger, så alle kan se, om de selskaber, der tjener penge i Danmark, også betaler skat i Danmark,« siger Holger K. Nielsen.

Frivillig tvang

Den nye danske åbenhed om virksomhedernes skattebetaling kommer samtidig med, at en intens debat om virksomhedernes skattebetaling kører for fuldt blus i Storbritannien. Her har kaffekæden Starbucks frivilligt lovet at indbetale ti mio. pund, 92 mio. kr., mere om året i skat i 2013 og 2014, end selskabet er forpligtet til.

Det er bemærkelsesværdigt al den stund, at efterbetalingen ikke sker efter krav fra skattemyndighederne, men som reaktion på rasende forbrugerprotester over selskabets skattebetaling eller mangel på samme.

Den lovede efterbetaling lukkede imidlertid ikke munden på den aktivistiske britiske NGO, UK Uncut, der er frygtet i Storbritannien for sine aktioner mod virksomheder med lav skattebetaling og for at hænge disse virksomheder ud som medskyldige i de store offentlige nedskæringer i Storbritannien. UK Uncut kaldte Starbucks skattebetaling for »et PR-stunt taget ud af virksomhedens marketingbudget« og iværksatte omgående aktioner mod Starbucks på 40 kaffebarer rundt om i Storbritannien.

Starbucks har selv i et vidneudsagn under en parlamentshøring i sidste måned oplyst, at selskabets britiske afdeling kun i et enkelt år havde givet overskud, og at virksomheden gennem interne handler havde betalt store beløb for kaffe til Starbucks i Schweiz og store royalty-beløb til Starbucks i Holland. Begge dele har været med til at drive overskuddet og dermed skattebetalingen til de britiske myndigheder i bund.

Også Google og Amazon blev grillet under en tilsvarende høring i Storbritannien, men hvor Starbucks gik forsoningsvejen, kørte Google den hårde linje. Googles bestyrelsesformand Eric Schmidt valgte at forsvare Googles skatteplanlægning, som han over for nyhedsbureauet Bloomberg erklærede sig stolt over og betegnede som lovlig.

»Det kaldes kapitalisme, og vi er stolt kapitaliske,« sagde han til Bloomberg.

Også i Frankrig har skattemyndighederne et godt øje til Googles lave skattebetaling og er angiveligt på vej med et skattekrav på én mia. euro til den amerikanske søgegigant. Ifølge den franske avis Le Monde betalte Google blot fem mio. euro i selskabsskat i Frankrig i 2011 ud af en omsætning på 1,4 mia. euro.

Åbenhed kommet for at blive

Hvad den nye danske åbenhed om virksomhedernes skattebetaling vil føre med sig, er endnu uvist, men ifølge skatteekspert og partner i revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG, Finn L. Meyer, er åbenhed om virksomhedernes skattebetalinger nok kommet for at blive.

Og derfor må virksomhedernes topledelser være forberedte på den nye åbenhed ved aktivt at have taget stilling til eksempelvis virksomhedens skattepolitik.

»Det er vigtigt, at virksomhedens ageren og politik på skatteområdet bliver behandlet seriøst i direktion og bestyrelse, så man ved, hvad man gør og hvorfor, samt at man efterfølgende kan dokumentere det,« siger Finn L. Meyer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere