Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder ser fremgang i Tyskland

 tyskegraense_business
En lastbil ved den dansk-tyske grænse, Padborg. Foto:

Danske virksomheder har store forventninger til vores største eksportmarked, som de tror vil få det bedre til næste år. Der er tilmed udsigt til, at danske virksomheder vil tage markedsandele i Tyskland

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder har vind i sejlene på det store tyske marked, der er Danmarks i særklasse største eksportmarked, og som hvert år aftager danske varer for op mod 100 milliarder kroner.

Et flertal af virksomhederne vinder således markedsandele og tror på, at de kan øge deres salg til Europas største økonomi endnu mere i det kommende år. Det til trods for gældskrisen i Europa, og skønt mange klager over tidernes ugunst.

Optimismen findes i et rundspørge til 476 danske virksomheder, der gennem flere år har eksporteret til Tyskland, og som er gennemført af Dansk-Tysk Handelskammer.

Administrerende direktør Reiner Perau fra Dansk-Tysk Handelskammer siger, at Danmark gennem nogle år har haft en lavere lønudvikling end Tyskland og dermed har rettet op på noget af det tab af konkurrenceevne, der blev set for en del år siden.

»Det er noget af baggrunden for, at danske virksomheder igen begynder at klare sig bedre på det tyske marked,« siger han.

Den samlede danske eksport til Tyskland vil til næste år stige fem procent, efter den i år har ligget nærmest fladt og kun ventes at stige med én procent, vurderer Dansk-Tysk Handelskammer.

Forventninger faldet lidt

Cheføkonom Klaus Rasmussen fra interesse­organisationen DI peger da også på, at det går bedre i Sverige, Norge og Tyskland end i resten af Europa, hvorfor flere virksomheder retter deres fokus mod disse lande.

Samtidig er euroen for tiden svag over for den amerikanske dollar, det britiske pund, den svenske krone og flere andre valutaer. Det betyder, at danske virksomheder kan høste en konkurrencefordel på det tyske marked i forhold til de lande, der står uden for euroen.

»De seneste to til tre år er det også gået godt rent økonomisk i Tyskland. Men på det sidste er forventningerne til fremtiden faldet i tysk erhvervsliv. De tyske virksomheder regner selv med, at 2013 bliver et vanskeligere år end 2012, hvorfor det kan blive svært at øge dansk eksport på betydelig vis.«

Klaus Rasmussen tilføjer, at alle håber på, at en økonomisk vending sætter ind til næste år i Europa, sådan at dette års recession med faldende velstand i de 17 eurolande under ét afløses af bedre tider.

»Men forventninger til udviklingen især i Sydeuropa har været en stor skuffelse de senes­te tre år. Så om fremgangen kommer, eller der kommer nye negative overraskelser, er svært at sige,« siger han.

Den tyske arbejdsløshed er steget seks måneder i træk, men er stadig nede på 5,5 procent af arbejdsstyrken, hvilket fortsat er det laveste i 20 år og siden genforeningen. I september steg antallet af ledige i Tyskland eksempelvis med 9.000 personer til 2,91 millioner, hvilket dog er markant færre, end da ledigheden toppede tilbage i 2005 og var meget tæt på at kravle over fem millioner.

Den økonomiske vækst aftog også i andet kvartal til 0,3 procent i forhold til kvartalet før, efter at den var oppe på 0,5 procent i første kvartal. Det er især fordi, de store virksomheder investerer mindre end før, at væksten tager af, mens forbrugerne til gengæld har brugt lidt flere penge.

Stor usikkerhed

Samlet tyder de seneste tal på, at Tyskland undgår recession og kan fortsætte med at vokse, fremhæver også den tyske centralbank, Deutsche Bundesbank, i sin seneste analyse af tysk økonomi.

»Men udsigterne er præget af meget stor usikkerhed,« hedder det i bankens vurdering.

Daimler, som er verdens tredjestørste producent af luksusbiler efter BMW og Audi, venter, at deres indtjening fra salg af personbiler i år bliver en smule lavere end sidste år. Også Hornbach Holding, som er en stor kæde af byggemarkeder, der henvender sig til gør-det-selv-markedet, har netop sænket sine skøn for indtjening i 2012 på grund af, hvad de kalder »makroøkonomisk usikkerhed«.

Reiner Perau ser da heller ikke nogen større økonomisk vækst i 2013 i Tyskland. Men det gode for Danmark er, at der ser ud til at komme lidt mere gang i det tyske privatforbrug, fordi ledigheden er lav, og fordi lønningerne stiger mere end priserne.

»Men forbrugsfest er der ikke tale om. Tyskerne er et sparsommeligt folkefærd,« siger Reiner Perau.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere