Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Verdens største passagerfly bliver endnu større

FRANCE-TRANSPORT-AVIATION-AIRSHOW-AIRBUS
Foto:

Den nye Airbus A380 Plus vil kunne rumme 80 passagerer mere og nedbringe brændstofforbruget med 4 procent.

Flygiganten Airbus har netop annonceret, at man agter at opgradere passagerflyet A380, som i dag er verdens største.

”Superjumboen” er verdens største jetdrevne passagerfly, og den blev taget i kommerciel brug i 2007.

Nu kommer så opgraderingen, som skal give luftfartselskaberne 80 sæder flere at rutte med og samtidig skære en god bid af omkostningerne til brændstof, fremgår det af en skrivelse fra Airbus selv.

FILES-BRITAIN-FRANCE-AVIATION-AIRBUS

I et helt nyt design skal placeringen af sæderne ændres, og vingespændet øges, hvad der giver mulighed for at øge tophastigheden og dermed også antallet af passagerer om bord.

”A380Plus vil tilbyde en endnu bedre økonomi og samtidig give en forbedret operationel ydelse,” sagde Airbus’ kommercielle chef, John Leahy søndag under flymessen Paris Air Show.

Afkræfter rygter om udfasning

Den største kunde til Airbus A380-flyene er Emirates, som i dag har 50 A380 i sin flåde. British Airways benytter også flyet på flere af sine langdistanceflyvninger og har desuden bestilt flere fly af samme type, skriver avisen The Telegraph.

AIRBUS-RESULTS/

En fabriksny A380 koster tæt på de 437 millioner dollars – 2,9 milliarder kroner.

Men med de nye justeringer vil flyet kunne øge distancen med 300 nautiske mil, det vil sige 556 kilometer, og det håber selskabet vil udløse flere nye ordrer.

Det nye vingedesign vil også spare cirka 4 procent på brændstofforbruget.

Billede

Dermed afkræfter selskabet forårets rygter om, at man overvejede at skrinlægge A380-modellen, konstaterer The Telegraph.

For få ordrer

Verdens største kommercielle fly har længe døjet med at tjene tilstrækkeligt med penge hjem til den europæiske flyproducent, fordi flere operatører i dag benytter sig af mindre fly, der kan flyve længere distancer, skriver amerikanske CNBC.

Airbus meddelte i sidste uge, at flytrafikken vil vokse lidt langsommere de næste to år, end de tidligere prognoser tilsagde. Og både Airbus og konkurrenten Boeing ser da også færre ordrer fra luftfartselskaberne. Airbus siger, at væksten i trafikken sandsynligvis vil blive på 4,4 procent årligt frem mod år 2036, og det skal så sammenlignes med prognosen på 4,5 procent, som stammer fra 2016, skriver nyhedsbureauet Dow Jones.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen