Del : SMS

Var Carly Fiorina verdens dårligste CEO?

21BUSUSA-ELECTIONFIORINA.jpg
Overskrift
Carly Fiorina stiller op som republikansk præsidentkandidat. Fredag talte hun til vælgerne i South Carolina. Foto: Chris Keane/Reuters
 

Og har det i øvrigt noget at gøre med, hvordan man vil være som præsident for verdens største magt?

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er aldrig morsomt at blive fyret. Slet ikke når man bliver det fra et gigantselskab som Hewlett-Packard, som republikanernes præsidentkandiat, Carly Fiorina, blev det. For netop en dramatisk afgang som hendes helt tilbage i 2005, hvor hun var øverste chef og CEO for et af de amerikanske virksomheders kronjuveler, vakte dengang stor opmærksomhed og en intern diskussion om hendes seks år i toppen af det amerikanske erhvervsliv.

Hendes evner som CEO er i en relativ snæver kreds blevet endevendt gennem årene. Men den tid er forbi, hvor vurderingerne om hendes eventuelle fejltagelser har kunnet holdes »indendørs« på diverse businessschools rundt om i landet, hvor man netop underviser i god og dårig ledelse. Nu er hun en offentlig figur, og så blotlægges hendes fejl og mangler skånselsløst.

Hun stiller op som præsidentkandidat for Det Republikanske Parti. Og det har hun en vis succes med. Hun er skrap og pågående i direkte konfrontation med sine politiske modstandere. Hun ved i modsætning til mange af sine partifæller noget om udenrigspolitik og kan jorde dem med detaljer, de ikke kender til.

Når Donald Trump står og væver og i overskriftsform giver sit bud på, hvad han vil gøre med Islamisk Stat, viser det blot, at han dybest set ikke ved noget som helst om Mellemøsten. Når man så efterfølgende lytter på Carly Fiorinas bud på samme, vinder hun på knockout. Hun slynger om sig med en detailviden om persongalleriet i det komplicerede spil. Hvem der er venner, og hvem der er fjender ikke alene i Syrien, men også i Iran, Libanon, Irak og Tyrkiet.

Hun kender den russiske præsident, Vladimir Putin, og Rusland bedre end nogen anden i panelet, siger hun. Og man tror på hende, når hun fortæller detaljer om den russiske mentalitet. Og hun kender landene i Europa og har en viden om deres forskelligheder.

Og så er hun en barsk modstander. Hun giver igen og er en af de få i det store republikanske præsidentkandidatfelt, der går direkte til angreb på mangemilliardæren Donald Trump, som har beæret hende med en kritik ikke alene af hendes udseende, men også af hendes »katastrofale« tid i Hewlett-Packard.

En tidligere CEO er vant til den slags. Det er normen at blive udsat for kritik af den ledelse, man har ført. Men her skal hun forklare sig i al offentlighed til en vælgerskare, hvoraf de fleste ikke har haft den luksus at blive fyret med en gylden faldskærm på mindst 40 mio. dollar som farvelgave. Og det giver selvfølgelig Fiorina visse udfordringer.

Medierne i USA endevender hendes tid i Hewlett-Packard. Desværre for hende vender de fleste også tommelfingrene nedad for hendes tid som CEO. Aktiekursen mistede halvdelen af sin værdi. Jo, hun overtog jobbet i 1999, da dotcom bølgen var ved at toppe, og det begyndte at gå stærkt tilbage for en række af disse tech-virksomheder. Men Hewlett-Packard klarede sig bare dårligere end mange andre, og det er selvfølgelig den CEO, der sidder på toppen, der tager ansvaret. Og i det her tilfælde endte det med en fyring, som Fiorina har været meget åben omkring. Hun siger, at der var uenighed om strategien fremadrettet. Trump er ligeglad, Han beskylder hende bare for at være en »katastrofe«, hvad der går rent ind hos mange vælgere, fordi de ikke kender detaljerne.

Det er klart, at mange af hendes politiske modstandere ønsker at tegne et portræt af en person, som ikke magtede at være på toppen i en krisesituation, hvor titusinder af medarbejdere blev fyret, især efter en række mislykkede forsøg på at opkøbe andre virksomheder for at styrke Hewlett-Packard. Og når et af opkøbene viste sig at blive en katastrofe, er man et let offer, selv om der også er nogle, der har et mere positivt syn på hendes tid i virksomheden. Det var en svær tid, og Fiorina satte også en række store og mere succesrige projekter i gang.

Men har det overhovedet en relevans, hvordan man har fungeret som CEO, når man vil være præsident? De fleste siger nej, for de personer, som har kæmpet sig vej til toppen, er mennesker, der i højeste grad har det, der skal til for at være præsident. Evnen til at træffe beslutninger hurtigt og ikke på forhånd at være bange for eventuelt at lide et nederlag. Risikovillighed og analystisk sans er nogle af de egenskaber, der ifølge mange skal være tilstede for at blive en god præsident. Og også en præsident træffer dårlige beslutninger. Men man skal kunne holde hovedet koldt i krisesituationer, fordi man samtidig er øverstbefalende for de væbnede styrker.

De fleste i det republikanske felt har jongleret rundt med gigantiske økonomier og har skullet træffe hurtigere beslutninger. Men når man har haft en synlig fyring bag sig, er man dårligere stillet end mange af de professionelle politikere, der stiller op. For Carly Fiorina har mange fjender, som står klar til at fortælle de dårlige historier. Ikke mindst de mere end 30.000 mennesker, hun har fyret, og som ikke er blevet forgyldt i faldet. Der skal hun virkelig pudse sin forklaring af, hvis hun skal have en chance.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere