Del : SMS
Berlingske Business

USA på vej mod at blive det nye Saudi-Arabien

pix-olie
Her ses borebissen Brian Waldner ved en ny brønd i Watford, North Dakota. Tusinder af mennesker flytter til staten for at blive en del af det nye olieeventyr i den amerikanske vest. Foto:

De svulmende oliepriser har sat gang i udvindingen af olie i USA - fortsætter udviklingen, kan amerikanerne overhale Saudi-Arabien som olieproducent.

Artiklen fortsætter under annoncen
Amerikanernes glubende sult på brændstof har længe været årsag til bekymring - og det såvel økonomisk som sikkerhedspolitisk.

Nu viser fremskrivninger imidlertid, at olieproduktionen i USA stormer frem. Fortsætter udviklingen, vil USA inden for få år overhale de største olieproducerende lande, Saudi-Arabien og Rusland. Det skriver det amerikanske nyhedssite Daily Finance.

Den høje oliepris og teknologiske landvindinger, når det kommer til olieefterforskning og -udvinding, betyder, at olieproduktionen i USA ventes at stige syv procent i år til en gennemsnitlig produktion på 10,9 millioner tønder om dagen, viser tal fra det amerikanske energiministerium. Tallet dækker alle typer flydende kulstofbaserede brændstoffer, deriblandt også en sjat biobrændstof.

Se billederne: Her er vestens nye borebisser

Næste år ventes produktionen at nå 11,4 millioner tønder om dagen, hvilket kun er et mulehår under Saudi-Arabiens nuværende produktion på 11,6 millioner tønder.

De seneste fire år er USAs olieproduktion vokset med et tempo, der kommer bag på eksperterne.

"Hvis jeg eller nogen andre for fem år siden havde forudsagt nutidens produktion, ville folk have troet, vi var skøre," siger Jim Burkhard, chef for markedsresearch i konsulenthuset CERA ifølge Daily Finance.

Den amerikanske storbank forudser endda, at man i 2020 vil nå en produktion på mellem 13 og 15 millioner tønder om dagen. Det vil være med til at gøre Nordamerika til en meget tung spiller på oliemarkederne, der i dag er domineret af de mellemøstlige medlemmer af oliekartellet OPEC.

Saudi-Arabien_business

At produktionen svulmer, er dog ikke ensbetydende med, at USA så vil være selvforsynende. Amerikanernes tørst er enorm: 18,7 millioner tønder dagligt - eller omtrent halvanden million liter i minuttet.

Selvforsyningen står ellers højt på amerikanernes ønskeliste. Det på grund af at man så kan holde den omsætning, olieindustrien skaber, i hjemlandet, og fordi USAs sikkerhedspolitik bliver nødt til at tage hensyn til forsyningssikkerhed fra Mellemøsten.

Fornyet fokus på brændstofbesparende køretøjer og alternative energikilder menes dog at ville kunne halvere olieimporten ved slutningen af århundredet, skriver Daily Finance.

Det er en kombination af høje oliepriser og teknologi, der gør, at amerikanerne kan øge produktionen. I dag kan det både lade sig gøre - og det kan svare sig - at gå efter forekomster, man helt havde afskrevet for få år siden. Det blandt andet ved hjælp af horisontale boringer og den metode, hvor man presser olien op ved at sætte det under tryk med gasser og kemikalier.

De nye metoder bliver dog anklaget for at have miljømæssige konsekvenser, og derfor handler udviklingen meget om politik. Hvem end der kommer til at sidde for bordenden efter præsidentvalget i november - Barack Obama eller Mitt Romney - kommer til at få stor indflydelse på, hvilken retning oliehanerne skal drejes.

Et af de steder, hvor olieindustrien i USA boomer er i North Dakota. Se billeder fra borebissernes hverdag i Watford her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere