Del : SMS

Uro på vækstmarkeder er ingen bekymring

Den økonomiske opbremsning på vækstmarkeder verden over er naturlig, og det er nødvendigt at stramme den økonomiske politik markant, selv om det rammer væksten på kort sigt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om vækstlande over hele verden lige nu er præget af faldende vækstrater og aktie- og valutauro, er der ikke grund til voldsom bekymring på verdensøkonomiens vegne. Opbremsningen i vækstlandenes økonomier er nemlig en naturlig tilpasning, der kan skabe et bedre fundament for langsigtet vækst, lyder vurderingen fra økonomer og aktieeksperter.

Administrerende direktør i Maj Invest Jeppe Christiansen mener, at en opbremsning er nødvendig efter en længere årrække med høj løninflation og en lempelig økonomisk politik i de fleste vækstøkonomier.

»Vækstlandene har udviklet sig med stor hastighed de seneste årtier, men lønstigningerne har været høje. Det betyder, at de nye markeder gradvist har fået svækket deres konkurrenceevnefordel. Europa og USA er nu ved at genvinde noget af det tabte terræn, og det vil fortsætte noget tid endnu. Og selv om det koster på den kortsigtede vækst, har det været nødvendigt for vækstmarkederne at stramme den økonomiske politik,« siger Jeppe Christiansen, der gennem flere årtier har beskæftiget sig med global konjunktur­udvikling.

US-WALL STREET-NYSE

Han fastslår, at store dele af Asien fik en enorm konkurrencefordel af striben af devalueringer i 1990erne. Siden da har lønningerne haft fart på, og samtidig har en høj udlånsvækst fra bankerne til den private sektor været med til at løfte vækstraterne i mange af de tidligere tigerøkonomier. Men det har været – og er fortsat mange steder – nødvendigt at dæmpe udlånsvæksten til den private sektor, hvis væksten skal være holdbar på langt sigt.

»En lempelig pengepolitik og høj udlånsvækst fra bankerne har holdt væksten oppe på de nye markeder siden finanskrisens begyndelse. Men gældsætningen har været for høj i den private sektor, og landenes handelsbalancer er blevet forværret. En opbremsning er nødvendig, og det er sundt, hvad vi ser nu,« siger chefanalytiker i Danske Invest, Bo Bejstrup Christensen.

Den økonomiske opbremsning er i denne tid en fællesnævner for mange ellers vidt forskellige vækstmarkeder, og mens nogle lande er i fuld gang med tilpasningen, har andre været langsommere til at reagere. Lande som Mexico, Indonesien, Vietnam og Kina har for eksempel strammet betydeligt op på den økonomiske politik for at skabe en mere sund langsigtet vækst.

»Omvendt har vi i lande som Tyrkiet, Sydafrika og Argentina set en mangel på finansiel disciplin, og her er der fortsat behov for at stramme den økonomiske politik yderligere,« siger Jeppe Christiansen fra Maj Invest.

Centralbankerne i mange vækstlande har allerede hævet renterne betragteligt, og de stigende renter vil som naturlig konsekvens føre til lavere vækst. Flere eksperter vurderer, at vi skal vænne os til en ny normalsituation med lidt lavere vækstrater i de tidligere boom-økonomier.

»Vi vurderer, at Kinas økonomi for eksempel maksimalt kan vokse seks procent om året de kommende år og fem procent om året det kommende årti,« siger Bo Bejstrup Christensen fra Danske Invest.

Selv om tempoet er gået betydeligt ned for de såkaldte vækstøkonomier, venter alle dog, at de fleste emerging markets fortsat i en lang årrække vil opleve markant højere vækst end de modne markeder i Vesten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere