Del : SMS
Berlingske Business

Udvikling flyttes til Israel trods terrortrussel

PALESTINIAN-ISRAEL-GAZA-WEATHER-SANDSTORM
Foto:

Viden og arbejdsmoral vejer tungere end risikoen for krig og terror. Trods den ustabile situation i Israel har stort set alle førende teknologigiganter åbnet afdelinger i Tel Aviv.

Artiklen fortsætter under annoncen

I stueetagen af en almindelig beboelsesejendom har iværksættervirksomheden Warranteer sit kontorer. Indgangen er belagt med kunstigt græs, og hen over hoveddøren vokser et gammelt kameliatræ. Indenfor sidder 13 mænd og kvinder og arbejder i et aflangt computerrum med vinduer langs den ene væg.

»Det her er vores R&D-center (research- og udviklingscenter),« forklarer Avishay Pariz, der er virksomhedens stifter og tilføjer:

»De her folk arbejder altid 125 procent – det er vi nødt til på grund af krigene. Der er krig i det her land i tide og utide.«

Han siger det som en joke, men refererer også til sidste sommers konflikt mellem Israel og Palæstina, som foregik i den den periode, da Avishay Parizs virksomhed blev etableret.

10busPix-RuneogAlex.jpg

Warranteer er en lille nystartet virksomhed, men de er langt fra de eneste til at placere deres udviklingsafdeling i Tel Aviv. Og langt fra de eneste, der mærker til landets ustabile situation.

I løbet af de seneste tre år er Google, LG, Samsung, Microsoft, Ebay, Coca-Cola, Facebook og Yahoo blot nogle af de teknologi-giganter, der har åbnet nye afdelinger i Tel Aviv.

I Googles gamle kontorer har analysefirmaet Similar Web adresse. Det er den hurtigst voksende virksomhed i Europa.

På to etager i Levinstein Tower holder marketing- og udviklingsafdelingen til. Her er det kunstige græs placeret i vindueskarmene, og fodboldbore og barstole vidner om, at de ansatte er unge og bruger meget tid på kontoret. I udviklingsafdelingen er de ansatte primært israelere, 70 procent er singler og gennemsnitsalderen er 31 år.

Israelerne har ry for at være blandt de bedste, når det kommer til softwareudvikling og programmering, hvilket i høj grad hænger sammen med militærets massive investeringer i computerteknologi.

ISRAEL-SOCIETY/

Intel var de første til at placere et udviklings- og produktionscenter i Israel i 1974. Siden har virksomheden været vidne til adskillige krige og terrortrusler.

I begyndelsen af 1990erne fik Intel eneret til at levere microchips til IBMs bærbare computere. I den samme periode lukkede alle skoler og børnehaver af frygt for, at Saddam Husseins regime ville angribe med kemiske våben.

De ansatte skiftedes til at passe børnene på Intels kontorer, når de ikke selv arbejdede, og der var ikke en eneste ordre, der ikke blev leveret til tiden, forklarer en repræsentant for Intel. Virksomheden er i dag Israels største målt på antallet af ansatte.

Talskvinden fra Intel fortæller om virksomhedens historie på en stand på innovationsfestivalen DLD, hvor Intels udviklingsafdeling samtidigt fremviser den seneste teknologi.

»Desværre er den politiske situation i Israel meget ustabil, men det forhindrer ikke os i at arbejde. Det påvirker os som borgere, men det er kun noget, der er med til at gøre virksomheden mere robust,« siger hun.

"Vi er Uber for cykler," siger start-up'en Donkey Republic, der er taget på bootcamp i Tel Aviv for at udvikle deres virksomhed. Følg deres videoblog. Denne gang om juice, øl, data og borgmesterens sekretær:

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere