Del : SMS
Berlingske Business

Tysklands vredeste euromodstander

19BUSHenkel.jpg
Eurokritiker og tidligere formand for det tyske industriforbund Hans-Olaf Henkel (til venstre) er her fotograferet i selskab den britiske finansekspert og tidligere journalist David Marsh og den tyske politiker Thilo Sarrazin (til højre) på et pressemøde i forbindelse med udgivelsen af hans bog. Foto: Matthias Balk

Hans-Olaf Henkel beskriver i sin bog euroen som en blindgyde, ingen tør vende om fra. Han langer hårdt ud efter euroens forsvarere.

Artiklen fortsætter under annoncen

BERLIN: Hans-Olaf Henkel var først tilhænger af euroen, så blev han modstander, og nu er han decideret vred.

Vred på vegne af de tyske borgere, som han mener betaler dyrt til sydeuropæere gennem den fælles valuta. Vred på euroens etablissement af beslutningstagere som Den Europæiske Centralbanks chef, Mario Draghi, Luxembourgs ministerpræsident, Jean-Claude Juncker, og den tyske finans-minister, Wolfgang Schäuble. Vred på den tyske presse, som han hævder godt ved, at den er gal, men ikke tør gøre op med den store dogmatiske »løgn« om euroen.

I denne uge præsenterede den tidligere formand for det tyske industriforbund på et pressemøde i Berlin sin tredje bog om euroens fortrædeligheder. Den hedder »Die Euro-Lügner« – på dansk betyder det euro-løgnerne – og kan med sin timing op til det tyske valg i september læses som valgkampstøtte til antieuro-partiet Alternative für Deutschland, som Hans-Olaf Henkel støtter.

Det nye protestparti fik megen omtale i begyndelsen, men er nu næsten forsvundet ud af den tyske valgkamp og ligger i meningsmålinger på mellem to og fire procent i opbakning – et stykke fra spærregrænsen på fem procent.

På pressemødet og i bogen bliver Juncker kaldt en notorisk »løgner«, Draghi en »kupmager« og Schäuble en »eurofanatiker«. »Cirkusdirektøren« Angela Merkel beskrives med mere respekt. Den tyske kansler er ifølge Hans-Olaf Henkel ikke en løgner, men er endt på en glidebane, som hun ikke kan komme ned af uden »en dramatisk politikændring«.

Merkel begik ifølge den 73-årige Henkel en fatal fejl, da hun i 2010 efter fransk pres gjorde op med EU-traktatens no bail out-princip om, at landene ikke skulle garantere hinandens gæld. Det princip var »brandmuren«, der sikrede, at ilden ikke kunne sprede sig fra land til land, mener han. Siden har den ene redningsaktion fulgt den anden.

»Euroredningen er en blindgyde«

Under de mange vrede ord rammer Hans-Olaf Henkel et ømt punkt i sin beskrivelse af euroens fordækte tilblivelse: For at støtte en tysk genforening krævede den franske præsident François Mitterrand, at den tyske kansler Helmuth Kohl støttede euroen og dermed viste, at Tyskland ville spille efter de fælles regler.

Af storpolitiske hensyn valgte eurolandene at fortie over for befolkningerne, hvad en fælles valuta i praksis kræver. Fælles økonomiske strukturer. Måske endda en fælles økonomisk regering. Henkel mener ligefrem, at en ensartet lav produktivitet er uundgåe-lig, og forude advarer han mod de to ting, som tyskere virkelig frygter: Fælles gæld og inflation.

»Euroredningen er en blindgyde, men ingen vover at vende om,« siger Hans-Olaf Henkel. En særlig foragt reserverer den tidligere industrichef til politikere, der beskriver euroen som »et fredens projekt«. Euroen har tværtimod skabt en »borgerkrigslignende« konflikt i Europa, hvor Merkel skal beskyttes af tusinder af betjente i Grækenland, mener han.

Selv om den verbale maskinpistol en gang imellem rammer sit mål i kritikken af euroen, har Henkel meget svært ved at levere et realistisk alternativ. Tilbagevenden til D-mark og franc? Ikke realistisk og heller ikke ønskeligt, da det vil skabe ny nationalisme, erkender han.

Hans-Olaf Henkels plan er derimod, at de nordlige lande Tyskland, Belgien Finland, Østrig, Luxembourg og Holland skal bryde ud af euroen og danne deres egen »nordeuro«. Den vil modsat den store euro ikke kræve en centralstat, hævder Henkel, der dog erkender, at det vil være dyrt og næppe er politisk realiserbart foreløbig.

Eurokritiker føler sig dårligt behandlet

Hans-Olaf Henkel er på pressemødet flankeret af den britiske finansekspert og tidligere journalist David Marsh, der er enig med Hans-Olaf Henkel om en del, men ikke alt. Han beskriver euroen som en »tragedie«, som ingen har kontrol med, og som ikke slutter. Der bliver god tid til at skrive flere kritiske bøger om euroen. Marsh lægger afstand til Henkels kantede beskrivelser og betegner ham som nærtagende, når det handler om selv at modtage kritik.

Den hårdtslående eurokritiker føler sig miskrediteret og dårligt behandlet i Tyskland og drager en parallel til de seneste års mest omdiskuterede tyske politiker, Thilo Sarrazin. Det tidligere bestyrelsesmedlem i den tyske forbundsbank skrev i 2010 bogen »Tyskland afskaffer sig selv«, hvor han kraftigt problematiserede indvandringen og efterfølgende blev forsøgt ekskluderet fra SPD. Tyske medier er bange for temaer som integration og euroen, mener Hans-Olaf Henkel, der ikke ser samme modvilje i andre europæiske lande.

»Når bogen udkommer, skal jeg vel have politisk asyl,« siger han med et smil i en ellers alvorstung talestrøm.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere