Del : SMS
Berlingske Business

Tyskland i pølse-strid om mega-handelsaftale

bratwurst
Den tyske landbrugsminister har udtalt, at man ikke vil kunne beskytte hver en pølse, f.eks. gennem kontrol af, hvad der må kaldes en bratwurst, i forbindelse med frihandelsaftalen, og det er faldet mange pølseelskende tyskere for brystet. Foto:

En lille, grillet pølse fra Bayern er blevet symbolet på tysk modstand mod den omfattende transatlantiske handelsaftale, der er under forhandling mellem EU og USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

En lille, grillet pølse fra Bayern er blevet symbolet på tysk modstand mod den omfattende transatlantiske handelsaftale, der er under forhandling mellem EU og USA.

Den tyske landbrugsminister har udtalt, at man ikke vil kunne beskytte hver en pølse, f.eks. gennem kontrol af, hvad der må kaldes en bratwurst, i forbindelse med frihandelsaftalen, og det er faldet mange pølseelskende tyskere for brystet.

Det skriver Financial Times.

- Hvis vi vil gribe mulighederne for frihandel med det enorme amerikanske marked, så kan vi ikke blive ved med at beskytte hver en pølse og oste-specialitet, udtaler Christian Schmidt, landbrugsminister i Tyskland, ifølge Financial Times.

Udtalelsen falder i forbindelse med en diskussion af, i hvilket omfang det vil være muligt at gøre tyske, regionale specialiteter til beskyttede varemærker på samme måde som Champagne fra Champagne-distriktet i Frankrig eller Parma-skinke fra Italien.

Det har bragt sindene i kog i Tyskland, at tyske nationalvarer, som Nürnberger Rostbratwurst, der er et beskyttet varemærke af EU, ikke vil kunne beskyttes i frihandelsaftalen, kaldet TTIP, med USA.

TTIP, der står for Transatlantic Trade and Investment Partnership, har ellers haft en del fremdrift blandt politikere på begge sider af Atlanten i løbet af 2014. Aftalen vil skabe verdens største frihandelszone og ventes at give den enkelte amerikaner og europæer flere hundrede ekstra euro i købekraft om året, samt skabe flere millioner job.

Udsigten til de store økonomiske gevinster ved TTIP har dog ikke formildet de tyske mad-elskere.

- Regionaler specialiteter må forblive regionale specialiteter. Vi vil ikke have Nürnberger Rostbratwurst fra Kentucky og Tennessee whiskey fra Baden Baden. Navnet står for en bestemt kvalitet og en bestemt ekspertise, udtaler Anne Vollmer, talskvinde for den tyske fødevareindustri, til Financial Times.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere