Del : SMS
Berlingske Business

Tyskerne er trætte af pilotstrejker

28BUSGERMANY-STRIKELUFTHANS.jpg
De tyske piloters fagforening Cockpit er lille, men magtfuld, så punktstrejker er ikke ualmindelige. Politikerne vil nu forsøge at gøre det sværere at aktionere, f.eks. med enhedsoverenskomster. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters

Piloter og lokomotivførere er små faglige grupper med stor magt. Nu vil de tyske politikere knække dem med et lovindgreb.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og så lige som skoleferien skal til at slutte.

Man kan næsten ikke forestille sig et mere smertefuldt tidspunkt for en pilotstrejke. Så meget desto mere, som lokoførerne hos Deutsche Bahn også overvejer at gå hjem; deres overenskomstforhandlinger har længe vaklet på sammenbruddets rand.

FRANCE-AIRLINE-COMPANY-AIRFRANCE

Fredag blev fagforeningen Cockpit sur på Lufthansa, og mandag så det ud til, at det store flyselskabs mareridt skulle blive alvor: Total lammelse på et tidspunkt, hvor skoleferien er ved at slutte i otte ud af 16 delstater. Selskabet bad og besværgede, og minsandten; Cockpit kommer tilbage til forhandlingsbordet torsdag. Så torsdag bliver der i hvert fald ingen strejke, men Cockpit formaner Lufthansa-ledelsen om at »korrigere sine krav og omsider slå ind på en alvorligt og ærligt ment løsningsorienteret kurs«.

Hos jernbanefolkene er billedet mere broget; overenskomsten udløb i juni, de ansatte kræver seks procent i lønforhøjelse og mindst 150 euro, og tingene kompliceres af, at to fagforeninger strides om forhandlingsretten. Onsdag holdt den ene af dem, Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer, »aktionsdag« i Fulda, og på tysk morgen-TV forklarede lokofører-formanden, at man er parat til at strejke når som helst.

»Jeg satser på, at alle sider holder hovedet koldt,« siger Die Bahns personaledirektør, og det lyder helt fortvivlet.

SAS flyver igen med massivt underskud

Forhandlinger på det tyske arbejdsmarked fungerer en lille smule anderledes end i Danmark. I Danmark er der fredspligt, så længe man har en overenskomst, men i Tyskland er det tilladt med korte strejker, mens man forhandler, såkaldte advarselsstrejker. Men visse faggrupper kan gøre Helvede hedt for rigtig mange mennesker med en strejke, og hvis der oven i købet er flere fagforeninger i en virksomhed, som hver især kan advarselsstrejke, så kan det blive svært.

Lufthansa var lammet, fuldstændigt lammet, i fire dage i træk i april, da Cockpit strejkede, 3.800 fly måtte aflyses, og det samlede tab løb op i 60 millioner euro.

De tyske politikere er ved at være trætte af den store magt, som visse minifagforeninger har. Piloternes og lokomotivførernes fagforeninger er oplagte eksempler – for uden piloter ingen fly, og uden lokoførere ingen tog. Et andet eksempel er Marburger Bund, som organiserer de tyske læger.

GERMANY COMPANY INFORMATION

Men de tyske politikere har fået nok af minifagforeninger med maxi magt.

»Jeg har ikke megen forståelse for folk, som i nogle tilfælde tjener lige så meget som forbundskansleren,« sagde næstformanden for CDUs forbundsdagsgruppe, Michael Fuchs, allerede i april; det var en henvisning til Lufthansa-piloterne, som tjener 124.000 euro om året brutto i gennemsnit, og hvis pensionsalder Lufthansa gerne vil hæve med to år.

Det ligger tungt med en løsning, for organiseringsfriheden er sikret af forfatningen. Men forfatningen sikrer ikke nødvendigvis en hvilken som helst lille faggruppe retten til at lamme en kæmpekoncern. Så en mulig løsning kunne være at indføre tvungne enhedsoverenskomster; så vil der på en virksomhed kun gælde én overenskomst, og virksomheden vil dermed kun have én modpart, som kan true med strejker. Kravet har længe lydt fra de tyske arbejdsgiverorganisationer, og i Lufthansas tilfælde er det ikke særligt lønlige håb naturligvis, at de godt 5.000 kampvillige piloter vil drukne i mængden af mere fredeligt jordpersonale og stewardesser.

Allerede i 2010 sagde forbundskansler Angela Merkel på de tyske arbejdsgiveres årsmøde, at hun »personligt er overbevist om, at en bestemmelse om såkaldt overenskomstfællesskab er nødvendig«. Hun gik endda et skridt videre og forklarede, at det gik ud over de svagere faggrupper, når stærke grupper kunne få det, som de ville. »De med lavere lønninger bliver taberne,« mente Merkel. I 2012 gentog hun sin bekendelse til overenskomstfællesskab og forlangte handling.

»Vi bør for så vidt tage fat på det endnu engang,« sagde hun.

Men Merkels lille liberale regeringspartner, FDP, var skeptisk over for indgrebet, og det er først nu, at en lov er på vej. Den socialdemokratiske arbejdsminister, Andrea Nahles, har offentliggjort hovedtrækkene i den, men på grund af sommerferien har den ikke været forelagt resten af regeringen. Der er stadig tid til et par advarselsstrejker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere