Del : SMS

Svulstige amerikanerslæder i overhalingsgear

pix-f-150
Amerikanerne elsker stadig deres pickup-trucks. Her Ford F-150. Foto:

Det amerikanske bilsalg stormer frem i takt med, at økonomien bedres - de fuldfede og kæmpestore pickup-trucks trækker deres del af læsset.

Artiklen fortsætter under annoncen
De amerikanske bilproducenter er for alvor ved at lægge afstand til krisen. Salget sidste år vidner ikke bare om, at økonomien som helhed er i bedring - det vidner også om, at amerikanerne mener, der atter er råd til de store benzinslugere.

Samlet set steg bilsalget i USA med 13 procent i forhold til året før, når det kommer til personbiler og de "lette" ladbiler, der er kendt som pickup-trucks. Den bedst sælgende producent blev kæmpen General Motors med et 2012-salg på 2,5 millioner biler ud af et totalt bilsalg på 14,5 millioner, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Se billederne: De bedst sælgende biler i USA i december

Kigger man på den seneste salgsmåned i USA, så står det klart, at der er godt gang i salget af de ærkeamerikanske biltyper, hvis slatne benzinøkonomi i sig selv vidner om, at det ikke nødvendigvis er omkostningerne, der er i højsædet hos de amerikanske bilkøbere lige nu.

Det er den mest solgte bil i julemåneden et eksempel på. Det blev nemlig Fords F-serie, der er en seks meter lang og knap to meter høj pickup-truck med en kampvægt på over tre ton. Det lyder måske som en varebil, men i realiteten er den i lige så høj grad designet til at blive brugt som normal - men stor - personbil.

På trods af det gode salg af de store amerikanerslæder, så er det faktisk importbilerne fra Japan, der har oplevet noget af de kraftigste medvind. På årsbasis steg salget af biler fra Toyota med hele 27 procent, mens Honda hoppede 24 procent.

Se billederne: De bedst sælgende biler i 2012 globalt set

Baggrunden for den japanske fremgang i USA skal dog ses i lyset af, at det voldsomme jordskælv ud for den japanske kyst i marts 2011 lammede nationens bilproduktion i flere måneder, og det skabte et leveringsmæssigt hængeparti, der først blev indhentet i 2012.

Den allerstørste fremgang i salget tilfaldt dog Volkswagen. De tyskproducerede biler solgte i 2012 35 procent bedre end året før.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere