Del : SMS
Berlingske Business

Starbucks går med til at betale mere skat i Storbritannien

pix-starbucksskat
Starbucks er bare ét af de multinationale selskaber, som Storbritannien har under lup for tiden, fordi de kun har haft en skattesats på 0,3 procent af deres omsætning. Foto:

Den populære kaffekæde bukker under for presset fra Storbritannien og går med til at betale en kæmperegning på 20 mio. pund i skat til Storbritannien over de næste to år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den verdensomspændende kaffekæde Starbucks er nu bukket under for presset fra Storbritannien, der i en storstilet heksejagt går de store multinationale selskabers skattebetaling efter i sømmene.

Flere store selskaber som Starbucks, Google og Amazon har den seneste tid været under beskydning fra den britiske regering om skatteunddragelse. Starbucks har for eksempel kun betalt 8,6 mio. pund, svarende til over 80 mio. kroner, i skat de sidste 14 år, hvor kæden har været at finde på hvert gadehjørne i Storbritannien.

Det har nu fået Starbucks til at melde ud, at de over de næste to år vil betale en britisk skatteregning på samlet set 20 mio. pund, hvilket svarer til 187,8 mio. kroner. Det skriver Financial times.

skat

Kaffekæden er eftersigende bukket under for presset, fordi de frygter en boykot fra den britiske befolkning, der, siden regeringens jagt på de multinationale selskaber gik ind, har udtrykt deres vrede over, at store virksomheder som Amazon, Google og Starbucks tjener styrtende og langt fra betaler deres andel i skat.

Den skat som Starbucks eksempelvis har betalt de sidste 14 år svarer kun til 0,3 procent af deres omsætning. Desuden har kaffegiganten ikke betalt skat af indtjeningen i Storbritannien de sidste tre år.

Kædens udmelding om de 20 mio. pund, de nu vil betale i skat til Storbritannien får partiet Labour til at opfordre de øvrige multinationale selskaber til at følge Starbucks eksempel. Omvendt får kæden kritik af Richard Harrington, medlem af det britiske parlament, der synes, at eksemplet kan give problemer fremover:

"Systemet burde være indrettet sådan, at virksomhederne ikke kan undgå at betale skat ved at finde smuthullerne. Det er da pænt af Starbucks at gå med til at betale regningen, men det er ikke løsningen at håndtere skattebetalingen som en "velgørenhedsdonation"," siger Richard Harrington til Financial Times.

STARBUCKS_London_Business

Amazon og Google vil ikke udtale sig til avisen om, hvorvidt de vil tage Starbucks eksempel op til revision og selv gå med til at betale mere i skat til Storbritannien. Men sammenlignet med de to selskaber, så er Starbucks også langt mere udsat med henblik på risikoen for boykot, mener Nell Minow fra firmaet GMI Rating.

"Starbucks er fysisk repræsenteret på en måde som Google og Amazon ikke er. Det gør, at de står i en langt mere sårbar position. Det handler om branding, deres image udadtil. De sælger jo kaffe til folk, et produkt, de godt kan undvære, så de har ikke råd til at blive fremstillet dårligt i medierne," siger hun til avisen.

Starbucks adm. direktør i Storbritannien, Kris Engskov, fortæller til Financial Times, at kaffegiganten besluttede sig for at høre på kritikken og dermed gå med til at betale mere i skat, men vil ikke kommentere på, hvad et eventuelt boykot af kæden ville have kostet dem.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere