Del : SMS
Berlingske Business

Slut med kopier: Kinesere haler ind på Europa med patenter

Patent
Den kinesiske teknologigigant Huawei sendte forrige år 2.000 patentansøgninger af sted til den europæiske patentorganisation. EPO. Foto: Quique Garcia/EPA

Den kinesiske omstilling fra produktionsøkonomi til innovativt foregangsland er i fuld gang. I år sender den asiatiske stormagt med al sandsynlighed EUs førende patentnation, Tyskland, til tælling, når det kommer til antallet af ansøgninger til den europæiske patentorganisation, EPO.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kina vil ikke længere være »resten af verdens fabrik«, men en nation præget af nytænkning og skaberkraft. Sådan har parolen længe lydt fra folkerepublikken mod øst, men nu tyder meget dog på, at der er noget om snakken.

Ifølge nye tal fra den europæiske patentorganisation, EPO, er Kina nemlig kravlet gevaldigt op ad rangstigen i de senere år, når det gælder antallet af patentansøgninger i Europa. Det betyder, at kineserne i bogstaveligste forstand er ved at slå de vestlige lande af pinden, når det gælder opfindsomhed og udvikling af ny teknologi. Og det er en kinesisk succeshistorie, der burde få de europæiske lande til at ryste i bukserne, lyder det fra flere sider.

17BUSPix-China1-205551.jpg

»Kina befinder sig i en position, hvor de ikke længere er i stand til udelukkende at konkurrere på pris. Der er andre lande, som er mere omkostningseffektive end Kina, og derfor er de kinesiske virksomheder rykket op i værdikæden, hvor kvalitet og opfindsomhed er nøgleord. Vi ser altså et skift fra made in China til developed in China,« forklarer Huawei-direktør Kenneth Fredriksen.

16BUSPeterHolmeJensen.jpg

Han står til daglig i spidsen for den kinesiske teknologivirksomheds nordiske og baltiske forretninger og har dermed haft en finger med i spillet i de knap 2.000 patentansøgninger, Huawei forrige år sendte af sted til den europæiske patentorganisation, EPO.

Her steg det samlede antal af kinesiske patentansøgninger med hele 19,2 procent i 2015, og det er en tendens, der nu har gjort sig gældende i en længere årrække. Dermed er Kina i dag blot 166 ansøgninger fra at overhale Tyskland på tredjepladsen over de mest patentsøgende nationer.

Medicinal

Når overhalingen sker, hvilket med al sandsynlighed bliver meget snart, vil vi ikke længere have nogen europæiske lande repræsenteret i EPOs fineste selskab.

Kineserne kommer

Den nye rapport viser, at tre ud af de fire mest patentsøgende virksomheder i EPO kommer fra Asien. Kinesiske Huawei ligger her på en lun fjerdeplads med intet mindre end 1.953 patentansøgninger i det forgangne år. Det er mere, end hvad samtlige danske virksomheder kunne præstere i samme periode.

Og ifølge Huaweis direktør, Kenneth Fredriksen, er der flere gode grunde til, at Kina står så stærkt i statistikkerne.

»Når jeg sammenligner de to verdener, jeg bevæger mig i, så mener jeg, at de nordiske og europæiske lande halter efter Kina på flere punkter. De har sovet i timen. Og det gælder særligt i forhold til IT- og teknologisektoren, hvor en stor del af den europæiske talentmasse simpelthen er gået andre veje i de senere år. Samtidig er der så sket et boom i de asiatiske lande, som har ændret magtbalancen markant til deres fordel,« siger Kenneth Fredriksen.

CHINA-MARKETS/

»Derfor er det vigtigt, at Europa og de nordiske lande forstår nødvendigheden at opbygge nye kompetencer på det her område.«

Det billede genkender Amy Y. Zhuang, der som senioranalytiker i Nordea beskæftiger sig med Kina og de øvrige asiatiske markeder.

»Mange af de virksomheder, jeg taler med, er begyndt at bruge en meget større del af deres indtjening på udvikling og innovation i de seneste par år. Innovationen er gået fra at være et politisk projekt til at slå igennem i virksomhederne,« siger Amy Y. Zhuang.

Novo

Kina er på tidligt stadie

Når det er sagt, er innovationen stadig på et spædt stadie i Kina. Det er nemlig primært de allerstørste virksomheder som eksempelvis Huawei, der satser på udvikling, innovation og nye patenter, forklarer Amy Y. Zhuang.

Hun peger på, at der stadig er en række stopklodser, der forhindrer den kinesiske opfindsomhed i at vokse yderligere.

»For det første er man nødt til i højere grad at gå fra planøkonomi til markedsøkonomi, og det er regeringen ikke så glad for, fordi det betyder, at den må opgive kontrol. Man kan bare ikke planlægge innovation, som den kinesiske regering forsøger på,« siger hun og uddyber.

»Derudover er man nødt til at skabe bedre muligheder for at have immaterielle rettigheder og give funding til private virksomheder.«

Danmark er godt med

Af samtlige europæiske lande er det kun Tyskland, der endnu formår at holde kineserne bag sig i kampen om flest patentansøgninger. Det betyder dog ikke, at det står helt grelt til herhjemme. Kina er nemlig fortsat milevidt fra de vestlige lande, når det kommer til antallet af patentansøgninger pr. indbygger.

Til artikel om kampen ml. de seks store producenter af høreappa

Her ligger Danmark på en solid femteplads med 345 søgte patenter pr. en million indbyggere. Til sammenligning skal der en million kinesere til at producere 4,2 patentansøgninger.

Og den topplacering glæder erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V). Han mener dog, at man skal være varsom med at gøre patentansøgningerne til et mål i sig selv.

»Antallet af patentansøgninger er selvfølgelig vigtig som indikator for innovationen i vores samfund, som jo igen er drivkraft for vækst. Men det vigtigste er, at patenterne ikke bare bliver glemt i en skuffe, fordi virksomhederne ikke kan få finansiering,« siger Troels Lund Poulsen.

»Derfor skal vi sikre, at virksomhederne har adgang til den finansiering, de har brug for, så patenter på eksempelvis ny teknologi kan komme ud og leve.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere