Del : SMS
Berlingske Business

Slave-relateret Thai-selskab beskyldes for at bestikke journalister

Slave-relateret Thai-selskab beskyldes for at bestikke journalister
CP Foods er Thailands største fødevarevirksomhed og storproducent af bl.a. hønsekød. Foto:

Fødevarekonglomeratet Charoen Pokphand Foods, der i sidste måned blev linket til organiseret slaveri, rammes nu af ny skandale. Det thailandske presseforbund efterforsker, hvorvidt selskabet har bestukket i underkanten af 20 journalister og medier for at opnå positiv omtale.

Artiklen fortsætter under annoncen

Simon Spies-citatet »Dårlig omtale er bedre end ingen omtale« kan sikkert have en vis gyldighed, men for den thailandske fødevaregigant Charoen Pokphand Foods er negativ journalistik åbenbart værd at betale sig fra. I hvert fald er virksomheden, der driver storproduktion af blandt andet fjerkræ og tigerrejer, nu centrum for en efterforskning om bestikkelse af den thailandske presse.

Det skriver de nationale aviser Bangkok Post og The National.

Slaveri sikrer billige rejer i vestens kølediske

Skandalen er rullet, efter at en rapport fra Det Thailandske Informationscenter for Borgerrettigheder og Undersøgende Journalistik (TCIJ) tirsdag afslørede, at et fødevarekonglomerat har givet månedlig betaling for styrke dets image. Charoen Pokphand Foods (CP Foods) indrømmede efterfølgende, at rapporten refererede til selskabets PR-afdeling, men kaldte indholdet forvrænget.

»Vi kan på det kraftigste afvise, at vi nogensinde har betalt medierne til at blokere for rapporter eller fordreje fakta i nyhedshistorier,« sagde CP Foods' vice president for kommunikation og PR, Punninee Nanthapanich, for eksempel i en erklæring. Ikke desto mindre har det thailandske presseforbund nu igangsat en undersøgelse af sagen.

Nordisk detailkæmpe slaveri

Ifølge The Nation skal 19 journalister have modtaget månedlige overførsler, ifølge Bangkok Post er der tale om 18 medier og officials. Beløbene, der er blevet bogført som »specialbudget til støtte af medier«, har svinget mellem 10.000 thailandske bath, svarende til godt 1700 kroner, og 250.000 bath, svarende til godt 43.000 kroner.

CP Foods er et af Thailands største virksomheder. Et konglomerat med 250.000 ansatte og en årlig omsætning på over 165 milliarder kroner, hvilket i en dansk sammenligning kun overgås af A.P. Møller - Mærsk. Selskabet er repræsenteret i store dele af verden, også herhjemme, hvor CP Foods Denmarks kyllingekød forhandles hos både Dansk Supermarked og Coop. Skandalen omhandler dog alene selskabets thailandske aktiviteter, men rammer blot en måned efter den seneste afsløring om etisk tvivlsomme affærer i megaselskabet.

Danske pensionspenge i slave-relateret Thai-selskab

Her løftede den britiske avis The Guardian nemlig sløret for, at CP Foods til sine rejefarme i Thailand benytter underleverandører, der gør brug af organiseret menneskehandel og slaveri. Berlingske Business har i den forbindelse beskrevet, hvordan særligt immigranter fra Myanmar og Cambodja bliver solgt fra den ene thailandske bådkaptajn til den anden. På bådene, hvis skidtfisk bruges til bl.a. CP Foods rejeproduktion, tvinges de til at arbejde op til 20 timer i døgnet, bliver fodret med metamfetamin og udsat for vold og tortur. Et faktum, virksomheden efterfølgende har indrømmet forudgående kendskab til.

»Vi er overbevist om, at det er bedre at arbejde inden for systemet for at arbejde for forandring frem for at gå sin vej,« forsvarede CP Foods sig den gang med. Nu skal selskabet igen forsvare sig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere