Del : SMS

Silicon Valley stemmer demokratisk

04BUSSiliconValley-123300.jpg
Facebook-ansatte nyder frokostpausen i hovedkvarteret i Silicon Valley. Foto: Robyn Beck/AFP

Er det virkelig en overraskelse, at Silicon Valley stemmer demokratisk? For mange amerikanere er det, selv om »dalen« på en lang række områder burde støtte republikanerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forleden var der en interessant artikel i The Daily Beast om Silicon Valley – tech- og innovationscentret i USA. Den handlede om indbyggernes syn på den amerikanske valgkamp. Og i »dalen« stemmer de demokratisk. Republikanerne får meget lidt opbakning blandt de ledende CEOs i Silicon Valley. Og det selv om området i sig selv burde være mere republikansk, fordi dette parti i modsætning til demokraterne historisk er gået ind for frihandelsaftaler og ikke er helt så tæt forbundne med de fagforeninger, som Silicon Valley også har et anstrengt forhold til med deres meget vide fortolkning af normale kontrakter om løn og arbejde.

27BBMLARS2.jpg

Et paradoks? Måske. Men uden at gå for langt ind i The Daily Beasts argumentation og undersøgelse, som læserne selv kan læse på dets hjemmeside, så er det en overraskelse, at et så massivt flertal støtter demokraterne.

Ifølge The Daily Beast, så er det kun tre procent af topentreprenørerne, der støtter republikanerne, og 83 procent af de ansattes donationer gik i 2008 til den dengang demokratiske præsidentkandidat, Barack Obama. Det er massivt, og selvfølgelig gives der mange forklaringer på det. I Silicons Valleys tilfælde er det i overvejende grad et spørgsmål om, hvor meget staten skal blande sig.

19BUSHillary-Clinton.jpg

Og der mener mange ikke, at nul-stat eller næsten nul-statstilstande er tillokkende. Tværtimod svarer mange positivt på, at staten har en rolle at spille også i forbindelse med det enkelte menneskes frihed til at vælge den livsform, man ønsker. Daily Beast næver som et eksempel, at mange af dem, der har fået stillet spørgsmålene, mener, at det er statens opgave at gå ind og sørge for, at folk også lever et sundt liv ved at støtte sunde fødevarer gennem skatterne. Stik imod republikanerne, som absolut ikke mener det.

Men partiernes værdiprogrammer er i opløsning. Både demokraterne og republikanerne har hver deres udfordringer. Selv om det gamle republikanske parti nok er det, der er mest udfordret med kandidater, der spænder fra den mest liberale fløj (i dansk forstand) til personer som Donald Trump, hvis partiprogram er svært at få øje på ud over de oneliners, han formulerer, når han møder vælgerne. Og måske er de udfordringer, de politiske partier står over for både i USA og i Europa i virkeligheden at finde et politisk grundlag, der passer ind i vælgernes virkelighed, hvor mange af dem for længe siden har kastet et traditionelt partitilhørsforhold over bord og tænker langt mere individuelt på spørgsmål som moral, etik, ansvar, fælleskaber og fremtiden – ikke mindst.

21BUSUSA-ELECTIONFIORINA.jpg

Mange amerikanere definerer sig gennem deres arbejdspladser. Især i Silicon Valley, hvor man er stolt af at være ansat i Google, Yahoo eller nogle af de andre verdenskendte virksomheder, der ligger her. Men man er også en person og et individ, der definerer sig ud fra fælleskabet. Derfor er det lige nu ud fra de argumenter svært at finde kandidaten i den amerikanske valgkamp. Men af de to partier er valget altså faldet på demokraterne.

Og det er ikke socialisten Bernie Sanders, der ifølge andre undersøgelser er Silicon Valley-beboernes største favorit. Det er Hillary Clinton på godt og ondt. For mange af dem har også deres indvendinger mod denne kandidat. Især hendes tvivl om frihandelsaftalerne, som Obama er ved at gennemføre med en række lande ved Stillehavet og med EU. Det er noget, man holder øje med i denne del af USA, hvor man er dybt afhængig af eksport af varer.

A view of people walking in the Facebook main campus in Menlo Pa
LÆS MERE : En billet til USA

Men sjældent har en valgkamp kastet så mange analyser af sig som denne, fordi kandidatlisten er lang med mange outsidere, der klarer sig godt. Bob Schieffer fra CBS News stillede forleden det spørgsmål, mange amerikanere spørger om. Om amerikansk politik er ved at blive ædt op af indefra af den store bredde, de politiske partier har. Han startede med en anekdote om, hvorfor Burger King ikke gennem annoncer f.eks. forlængst har forsøgt at bringe McDonald’s til fald – eller omvendt. Svaret er, at ingen af dem for alvor ønsker at ødelægge burger-industrien. Det modsatte sker med de politiske partier, mener den amerikanske kommentator. Her forsøger de to politiske partier i virkeligheden at ødelægge hinanden med det resultat, at folk får politikerlede og vender sig mod politik. For sjældent har de politiske partier i USA sendt flere modsatsrettede signaler op også ofte internt i partierne, især hos republikanerne. Og intet fungerer i det politiske system. Alt politisk lovgivningsarbejde i Kongressen har stort set ligget død i mange år.

25BUSYAHOO-MEYER.jpg

Så man behøver ikke at blive overrasket over, at Silicon Valleys succesfulde CEOs stemmer demokratisk. Det er der masser af årsager til. Men i denne valgkamp vil man også kunne opleve en lang række andre paradokser, efterhånden som polariseringen skrider frem. Hvem det gavner, er svært at sige. Men ikke de politiske partier.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere