Del : SMS
Berlingske Business

Sexede popsild skal sælge Japans gæld

pix_AKB48
Det japanske popfænomen, AKB48 er blevet hyret til at få flere landsmænd til at købe statsobligationer. Foto:

Japans mest populære pige-popgruppe er blevet sat ind i kampen for at befolkningen til at købe flere statsobligationer. Bag den lidt absurde kampagne ligger en alvorlig historie om, at én af verdens mest forgældede lande risikerer at få økonomiske problemer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gruppen AKB48 er i øjeblikket ét af Japans største pop-fænomener og sex-symboler. De optræder blandt andet ofte i skoleuniformer og bh'er i deres musikvideoer, hvor de også lejlighedsvis kysser hinanden.

Og nu håber den japanske regering, at gruppen kan overføre noget af sin sexappeal til statens værdipapirer. Popgruppen er derfor blevet hyret til en kampagne af finansministeriet, hvor det overordnede formål er at få mænd til at købe statsobligationer. Det skriver Jyllands-Posten.

Et af verdens mest forgældede lande

Baggrunden er alvorlig. Japan er i øjeblikket det mest forgældede land i den industrialiserede verden med en offentlig gæld på mere end 235 procent af landets bruttonationalprodukt.

Hidtil har landet trods den store gæld kunne holde sig nogenlunde fri fra indblanding fra udlandet, fordi 90 procent af den japanske gæld er finansieret af japanere.

Men i takt med, at statsobligationerne skal refinansieres - mange af dem har en løbetid på 10 år - er det blevet klart, at japanerne ikke i lige så høj grad investerer i landets statsobligationer. Kun fire procent af landets samlede salg af statsobligationer bliver ifølge Jyllands-Posten solgt til japanere i øjeblikket.

Fortsætter den udvikling vil landet på sigt kunne ende som et land som Grækenland, som altså er afhængig af udenlandske kreditorer, og få begrænset sin mulighed for selv at forvalte landets økonomi.

Tiltrukket af mænd med værdipapirer

Derfor har landets finansministerium i de senere år været kreative med sine kampagner overfor befolkningen. I 2010 skabte ministeriet en fiktiv twitter-maskot ved navn mr. Kokusai Sensei (Hr. statsobligation), som opfordrede til at købe flere statsobligationer.

Hr. Statsobligation blev et kæmpeflop, og regeringen besluttede derfor at gå i en helt anden retning. I 2011 lancerede den en national reklamekampagne med det overordnede budskab om, at "Mænd der køber statsobligationer får flere piger".

I kampagnen som blandt andet blev trykt i landets største ugeblade, udtalte én af de fem piger, at hun syntes, at mænd med statsobligationer var uimodståelige.

"Jeg er mest tiltrukket af mænd med stabil kontrol af værdipapirer", lød det i et interview-uddrag.

Abe vil sætte gang i seddelpressen

Der bliver dog også taget mere normale metoder i brug for at få styr på landets finanser. Japan har for nylig holdt parlamentsvalg og fået Shinzo Abe tilbage på posten som premierminister.

Han har tænkt sig at føre en mere aggressiv pengepolitik, blandt andet vil han beordre den japanske centralbank til at sætte mere gang i seddelpressen og sende yen ud i markedet. På den måde håber han at sætte gang i væksten og japanernes forbrug.

Mange økonomer advarer dog også om Abes taktik, der kan være svær at styre og risikere at destabilisere japansk økonomi og tilliden til landet.

JAPAN ELECTIONS SHINZO ABE

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere