Del : SMS
Berlingske Business

Schaldemose: Løftebrud om passagerernes rettigheder

USA-WEATHER/JETBLUE
Nationale myndigheder skal nu håndhæve reglerne med en fastere hånd, og næste skridt bliver, at EU-landene i ministerrådet skal enes om en fællesposition, inden forhandlinger med det næste EU-Parlament. Foto:

Blot to procent af flypassagererne får erstatning efter klager. Nye regler skal stramme op, men i forhold til strandede passagerer begår EU løftebrud, mener Christel Schaldemose (S).

Artiklen fortsætter under annoncen

STRASBOURG: Flypassagerer skal ikke længere stå magtesløse over for luftfartsselskaber, der blæser på deres rettigheder. Derfor vil både EU-Kommissionen og EU-Parlamentet på en række områder stramme op, så reglerne bliver mere klare og håndhævelsen mere håndfast. Dermed vil der blive skredet ind på et område, der som beskrevet i Berlingske flyder til luftfartens fordel.

Men problemet løses også ved, at man tager rettigheder fra passagererne, og det beklager Christel Schaldemose, MEP for Socialdemokraterne og medlem af forbrugerbeskyttelsesudvalget i parlamentet. Hun stemte ja til det samlede udspil, fordi det var den eneste måde at gøre op med de mest udbredte problemer, men hun er ærgerlig over, at EU nu tager rettighederne fra strandede flypassagerer.

BRITAIN-EUROPE/

I dag har flypassagerer krav på kost og logi afholdt af flyselskaberne, hvis de eksempelvis fanges af en askesky som i 2010, hvor flere end 100.000 passagerer ufrivilligt fik to ugers ophold i udlandet på hoteller, hvor priserne eksploderede for en overnatning.

Som en lobbysuces for luftfarten foreslår EU-Kommissionen, at denne pligt maksimalt skal gælde i tre dage, hvor parlamentet i går stemte for fem dage.

»Det gør, at udspillet ikke er den succes, jeg havde håbet, og det beklager jeg, men jeg er blevet stemt ned undervejs i forsøget på at forbedre det,« siger Christel Schaldemose.

Det endelige loft vil blive vedtaget i senere forhandlinger med EU-landene i ministerrådet, men Schaldemose ser ingen mulighed for, at loftet bliver hævet eller forsvinder.

En afvejning

Ifølge parlamentsafstemningen skal flyselskaber forsikre sig, så de kan dække omkostninger for strandede passagerer, hvis de går konkurs, men der er ingen krav om forsikring imod strandinger, som opstod som følge eksempelvis af askeskyen i 2010 eller atomulykken i Japan 2011.

»Vi sagde, at vi kæmpede for passagerernes rettigheder, men vi har taget rettigheder fra dem på det punkt, hvor de vil have allermest brug for hjælp. Det kan man kalde et løftebrud. Luftfartsselskaberne havde store udgifter under askeskyen, men en rejsende familie, der efterlades på egen hånd i sådan en situation, kan jo stå over for meget store udgifter, som den ikke nødvendigvis har råd til,« siger Christel Schaldemose.

Parlamentarikeren ser ikke andet for, end at man må informere passagererne om, at de på dette felt er dårligere stillet end før.

»Den er ikke stor, men det er jo en risiko, man ikke havde før,« siger hun.

Bendt Bendtsen, MEP for K, synes, at EP-afstemningen rammer en fin balance mellem oprydning, der hvor problemerne er størst og mest udbredt, og hensynet til industrien.

04BUSkastrup1.jpg

»Jeg synes, at i dag er en god dag for flypassagererne,« siger han.

Parlamentets ordfører på sagen, Bendtsens gruppefælle Georges Bach, sagde:

»Vi forbedrer forbrugerbeskyttelsen og anerkender samtidigt, at branchen har behov for fleksibilitet«.

EUs transportkommissær Siim Kallas sagde i en tale i parlamentet i går, at han er drøntræt af, at blot to procent af de passagerer, der klager til deres luftfartsselskab, faktisk får medhold og ser det som et udtryk for, at der er noget galt med såvel reglerne, selskabernes respekt for dem og myndighedernes håndhævelse.

Parlamentets forslag blev vedtaget med 580 for, 41 imod og 48 blanke.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere