Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Saudiarabisk prins afviser kritik af Aramco-børsnotering

SAUDI-TAX/ARAMCO
Arkivfoto. Foto:

Saudi-Arabiens vice-kronprins har afvist indenlandsk kritik af den planlagte børsnotering af det statsejede olieselskab Saudi Aramco som »kommunisme« og vil fortsat gennemføre et salg af 5 pct. af aktierne i 2018.

Det skriver Financial Times.

Saudi Aramco vurderes at være op mod 2000 mia. dollar værd, højere end hele Italiens BNP, og selv et lille frasalg vil dermed være den største børsnotering nogensinde.

SA

Vice-kronprinsen, Mohammed bin Salman, er kongerigets ansigt ud ad til for reformer af landets økonomi. Han mener, at børsnoteringen er nødvendig for at sikre landets fremtid, da børsnoteringen skal sikre, at kongeriget i fremtiden er mindre afhængigt af olie.

Midlerne fra salget skal bruges til at investere i andre sektorer som minedrift, forsvar og turisme, og dermed sprede risikoen væk fra olie.

SAUDI-OIL-COMMODITIES-ENERGY-PRICE-FILES

Fortjenesten fra frasalget ville betyde, at landets offentlige investeringsfond kan sprøjte 133 mia. dollar (905 mia. kr.) i økonomien over de næste tre år.

Det er fortsat ikke besluttet, hvor selskabet skal børsnoteres, og der er fortsat kamp mellem verdens store børser fra London til New York, skriver Financial Times.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen