Del : SMS
Berlingske Business

Ringenes herre på lynvisit

17BUSstadler.jpg
Rupert Stadler måtte lige prøvekøre den nye Audi A7 Sportback på Sturup-banen i Malmø og blev derfor 40 minutter forsinket, da han skulle møde pressen i København. Foto: Nikolai Linares

Manden i spidsen for det tyske bilmærke med de fire ringe – Audi – har skaffet de bedste salgstal nogensinde til koncernen. Nu vil han overhale konkurrenten BMW som verdens største.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var en lettere fortravlet topchef, som den internationale presse mødte tirsdag aften i København. Han ankom 40 minutter forsinket, fordi han pludselig havde set sit snit til at prøvekøre den nye Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition på Sturup-racerbanen øst for Malmø. Et dieseldrevet vilddyr, som med sine 326 hestekræfter accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekund. En efter sigende berusende oplevelse.

GERMANY-ECONOMY-AUTO-AUDI

Den fartglade Rupert Stadler er manden, der har kørt Audi ikke bare sikkert – men i fuld fart – gennem den globale økonomiske afmatning. Da han 1. januar 2007 overtog posten som øverstkommanderende, omsatte Audi-gruppen for 31,1 mia. euro. I 2013 havde Stadler og co. løftet salget til 49,9 mia. euro – en stigning på 60 procent.

Fremgangen har dog ikke fået Stadler til at lette foden fra speederen. Han vil gøre Audi til verdens bedst sælgende bilmærke inden for premium-segmentet, og den målsætning er bilmærket med de fire ringe kommet nærmere for kort tid siden.

Kina hjælper

I 2011 lykkedes det for Audi at passere Mercedes-Benz som det næstbedst sælgende premium bilmærke i verden. Foran venter BMW på førstepladsen, men den plads er på lånt tid, hvis man skal tro Rupert Stadler.

Tidligere lød det fra Stadler, at Audi ville overhale BMW i 2015, men efterfølgende har han dog måttet købe sig lidt længere tid og udtalte i 2012, at Audi »senest i 2020« vil overtage førstepladsen fra BMW.

pix_semler

Hvis den mission bliver fuldført, vil det i høj grad være på grund af Audis fremgang i Kina. Kina står allerede for 31 procent af Audis bilsalg, og konkurrenterne er i Riget i Midten blevet sat grundigt til vægs af Audi. I 2013 solgte Audi 492.000 biler, mens BMW halsede efter med 391.700, og Mercedes fik solgt 218.045 til de luksushungrende og bilglade kinesere.

Rupert Stadler har stort set hele sin karriere tjent for Audi og moderselskabet Volkswagen.

Efter en kandidatgrad fra Augsburg Universitet fik han job hos Philips Kommunikation Industrie AG i Nürnberg, men allerede som 27-årig mødte han for første gang ind på Audi AGs hovedkontor i Ingolstadt nord for München i 1990. De første fire år arbejdede han som controller inden for marketing og salg, inden han i 1994 blev udnævnt til commercial director i Volkswagens spanske selskab i Barcelona.

I 1997 vendte han tilbage til Tyskland til forskellige lederstillinger, der førte til jobbet som øverste chef for Group Product Planning i januar 2002. Året efter fik han ansvaret for finans- og organisa­tionsdivisionen i Audi, inden han i 2007 blev øverste chef for bilmærket med de fire ringe.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere