Del : SMS

Richard Branson vinder sejr i bitter togstrid

FILE BRITAIN TRANSPORT WEST COAST MAIN LINE
Foto:

Efter at have lagt pres på den britiske regering i en bitter strid om et udbud på en jernbanestrækning, som han ellers havde tabt, får Virgin Trains lov til at fortsætte driften.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rigmanden Richard Branson har haft held med sin taktik om at lægge sag an, efter hans Virgin Trains tabte et udbud om at drive jernbanestrækningen mellem London og Glasgow.

Selskabet FirstGroup overbød Virgin og vandt, men efterfølgende truede Richar Branson og Virgin med at trække striden i retten. Udbudsprocessen havde været for lukket, mente de.

Resultatet var været kaos og debat omkring gen-nationalisering af jernbanerne i Storbritannien. Det fører nu til, at de britiske myndigheder har undladt at underskrive kontrakten med FirstGroup, som i sin tid sammen med DSB vandt kontrakten på kystbanestrækningen fra Helsingør gennem København til Sverige.

FIRSTGROUP/

I forberedelserne til retssagen opdagede myndighederne, hvad den beskrev som seriøse tekniske fejl i forbindelse med udbudsrunden på London-Glasgow ruten, og kontrakten med FirstGroup er derfor nu blevet annulleret.

Som en ekstra fjer i hatten får Richard Branson og Virgin Trains derfor lov til at fortsætte driften på den lukrative strækning i ni til 13 måneder, skriver The Guardian.

Sagen har givet røde ører i den britiske regering, hvor blandt andre transportminister Patrick McLoughlin er kommet under beskydning for miseren, der har kostet skatteyderne millioner af pund.

"Annulleringen af InterCity West Coast-driften er dybt beklagelig, og jeg undskylder til de involverede bydere og skatteyderrne, der har ret til at forvente bedre," siger han ifølge The Guardian.

Det er håbet, at annulleringen af udbudsrunden og to uafhængige undersøgelser af omstændighederne bag fejlene vil forhindre yderligere søgsmål. Det lammer imidlertid også andre udbudsrunder på togstrækninger i landet.

pix-Virgin Oceanic

I slipstrømmen på Bransons trusler om juridisk slagsmål var FirstGroup og offensive i deres udmeldinger den anden vej. Nu, hvor selskabet alligevel ligner en taber i striden, er man mere fåmælt.

"Vi tror på, at den private sektor kan tilbyde den mest effektive måde kan tilbyde passagerkørsel i Storbritannien. Vi venter nu på udfaldet af de uafhængige undersøgelser af IWCW-driftens udbud og den videre proces omkring udbud af jernbaner, der forhåbentlig vil skabe en større grad af klarhed og sikkerhed for vores medarbejdere, aktionærer og de rejsende," skrev selskabet ifølge The Guardian i en meddelelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere