Del : SMS
Berlingske Business

Politisk kampagne rammer Kopenhagen Fur i Kina

21busPels 2DSC_8413.jpg
Ligegyldigt om man er rig eller fattig, er det en drøm for folk i Nordkina at få en pels.

For første gang i årevis oplever de danske minkavlere modgang på det kinesiske marked. Kommunistpartiets indsats mod overforbrug og korruption går hårdt ud over forbruget af luksusvarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

HARBIN: »Ligegyldigt om man er rig eller fattig, er det en drøm for folk i Nordkina at få en pels. For mange er det den første ting, de køber, når de kommer til penge,« fortæller Sun Lixin, direktør for pelsindustriens brancheorganisation i Kinas nordligste provins Heilongjiang.

Fra den position har hun i mange år overværet den ene salgsrekord efter den anden. Mink, ræv, vaskebjørn – kan det pelses, kan det sælges til den voksende middelklasse og opefter i Kinas koldeste egne.

Siden begyndelsen af årtusindet er eksporten af kinesiske skind gået ned, mens detailsalget i kinesiske butikker er skudt i vejret. Kinas forbrugere er kommet til penge, og de lægger dem gerne på disken i bytte for et luksusprodukt som en pelsfrakke.

»Og kunderne er blevet yngre. De ser det som et modefænomen,« siger Sun Lixin. Det handler om at holde varmen og om at vise sig frem i dyre produkter, der signalerer succes, fortæller hun.

Færre køber dyre pelse

Intet sted er det mere tydeligt i gadebilledet end i provinshovedstaden Harbin. Allerede på vej ind til byen varsler bannerreklamer langs motorvejen om lokalbefolkningens indkøbsvaner. Pelshatte og pelsfrakker med mere er en del af standardbeklædningen i millionbyen Harbin. Og vil man virkelig have syn for sagen, er der aldrig langt til den nærmeste specialbutik. Landets mest kendte hedder Gui Fu Ren og solgte sidste år 25.000 minkfrakker til en gennemsnitspris på omkring 20.000 kroner. Her kan pelsentusiasten for alvor slå sig løs.

Klassiske hvide og sorte minkfrakker er i overtal, men er langtfra den eneste variant. Sortimentet er enormt. For den yngre målgruppe når farvepaletten hele vejen rundt – grøn, blå, pink.

Stedets salgschef viser frem. Årets mest populære model er en grålig minkjakke med ræveskind som hætte. Den dyreste minkfrakke koster to millioner kroner og den billigste 13.000 kroner, fortæller hun. Gui Fu Ren er velbesøgt, og salget er ikke dårligt. Men det er ikke lige så godt som sidste år. Der bliver købt færre af de dyreste pelsfrakker. Ifølge salgschefen er en af grundene den igangværende politiske kampagne mod frås, overforbrug og korruption.

Kampagnen er en topprioritet i Kommunistpartiet og blev lanceret sidste vinter af præsident og partisekretær Xi Jinping.

Målet er at genskabe befolkningens tillid til partiet ved at afskaffe ekstravagante og dyre vaner i embedsværket og samtidig slå hårdt ned på korruption. Færre luksuriøse middagsbanketter og mere nøjsomhed, lyder budskabet.

Ved udgangen af 2013 skrev det statslige nyhedsbureau Xinhua, at 17.000 offentligt ansatte havde overtrådt de nye regler og var blevet straffet. I partiet har indsatsen mod korruption fældet adskillige medlemmer af den øverste ledelse.

Luksusbranchen er i chok

»I Kina er grænsen mellem staten og det private ikke altid klar. Når ledelsen laver nye restriktioner, går det ikke kun ud over ansatte i regeringen, men også alle dem i de statsejede virksomheder som de store banker og energivirksomheder,« siger Pascal Armoudom fra konsulentfirmaet AT Kearneys kontor i Shanghai.

Effekten af kampagnen har sendt chokbølger igennem de fleste brancher i luksussegmentet. Særligt de dyreste ure- og spiritusmærker har oplevet store fald i salget. Nogle af landets mest kendte restaurant-kæder har lukket filialer, der før tjente godt. Heller ikke pelsindustrien går fri.

»Korruptionskampagnen har ramt hele industrien. Færre køber pels, fordi de ikke længere tør vise deres rigdom,« siger Ying Zeqi, der leder en afdeling for pelsprodukter i den kinesiske virksomhed Yingdak.

Læs også: Tjek økonomien: Analyse af 37 smykkeproducenter

Firmaet driver blandt andet en fabrik med 1.200 ansatte i Tianjin, hvor minkskind bliver bearbejdet. De færdige produkter sælger Yingdak i 145 butikker fordelt ud over Nordkina. I over ti år har virksomheden samarbejdet med danske Kopenhagen Fur, der har det kinesiske firmas forretninger på listen over særligt certificerede butikker. Det betyder, at Kopenhagen Fur rådgiver kineserne om alt fra uddannelse af personale og markedsføring til layout af forretninger og anden vidensdeling.

»Jeg bryder mig ikke om at bruge ordet korruption, men gavementaliteten i det kinesiske samfund er blevet ramt. Det går særligt ud over de dyreste pelse,« forklarer Kenneth Loberg, marketingsdirektør i Kopenhagen Fur.

Berlingske møder ham til Beijing Fur Fair, hvor det danske kooperativ har en stand. Ifølge Kenneth Loberg skyldes det faldende salg i Kina tre ting, hvoraf den politiske situation er den ene. Derudover er en varmere vinter og generel overkapacitet på markedet også vigtige faktorer, forklarer han.

Læs også: Tjek økonomien: Analyse af 40 modeselskaber

»Vi elsker Kina«

Kopenhagen Fur er centralt placeret på messen i Beijing. På en gigantisk storskærm kører modeshow og reklamevideoer skandinaviske modeller i loop. En anden væg er udsmykket med et kort over Kopenhagen Furs aktiviteter i Kina og teksten »Vi elsker Kina« på engelsk og kinesisk. Og det kan man ikke fortænke de danske pelsavlere i.

Takket være de kinesiske købere har Kopenhagen Fur i en årrække sat den ene milliardstore salgsrekord efter den anden. De danske pelsauktioner er blevet til noget af et kinesisk tilløbsstykke, hvor det en overgang var svært at finde pladser nok til alle de kinesiske tilrejsende. Men i december vendte billedet.

Priserne på minkskind styrtdykkede med 26 procent, og Kopenhagen Fur valgte kun at sætte en femtedel af skindene på auktion. Resten røg på lageret. Hele 85 procent af Kopenhagen Furs minkskind bliver solgt til kinesiske producenter.

Fra Kina bliver nogle af de færdigproducerede varer eksporteret videre til udlandet, men størstedelen bliver solgt i Kina til kinesiske forbrugere i byer som Harbin. Så når de kinesiske butikker melder om tilbagegang, gør det ondt på indtjeningen hos de danske avlere.

»I år vil det ramme os og de danske avlere; nogle vil måske vente med at foretage investeringer, men det vil ramme os mindre end de kinesiske avlere,« siger Kenneth Loberg, der vurderer, at priserne vil blive reduceret yderligere ved den næste auktion i februar.For de mindre og mere uerfarne spillere i branchen kan situationen i Kina betyde konkurs, mens det kan vise sig at blive en fordel for de mere etablerede virksomheder,« siger Ying Zeqi fra Yingdak.

»Vi bliver nødt til at kunne acceptere, at det går op og ned. Og det giver plads på markedet. Når nogle falder fra, vinder andre frem,« siger han. Som en af Kopenhagen Furs mest trofaste kunder tager Ying Zeqitil februar turen til Danmark for at deltage i den næste store minkauktion.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere