Del : SMS
Berlingske Business

Politisk kaffeboss vil skræmme vælgerne væk fra Trump

29BUSHoward-Schultz-152721.jpg
Starbucks-direktør Howard Schultz kritiserer i storstilede annoncer politikerne – især indirekte republikanernes kontroversielle Donald Trump – for deres dommedags­profetier for USA og opfordrer amerikanerne til at tage den med ro op til det forestående præsidentvalg. Foto: David Ryder

Så er Starbucks-chefen tilbage i politik igen. Politisk aktivisme er blevet Starbucks’ brand. Men hjælper det på kaffesalget?

Artiklen fortsætter under annoncen

Så er han tilbage igen – Starbucks’ CEO Howard Schultz – med en formaning til amerikanerne om at tage det roligt op til det mest opsigtsvækkende amerikanske præsidentvalg i mange år.

I storstilede annoncer blandt andet i The New York Time benyttede Starbucks-direktøren anledningen til at kritisere politikerne for deres dommedagsprofetier om, at det går ned ad bakke for USA. Og der var i annoncerne tydelige henvisninger til især republikanerne og til præsidentkandidaten Donald Trump i særdeleshed.

»Når du læser overskrifterne eller kører ned over de sociale medier, er det let at få den fornemmelse, at USA er fortabt. Det er vigtigt at se bag om hadet og se den anderledes historie om USA,« hedder det i annoncen.

Donald Trump

Det er langtfra første gang, Schultz benytter chancen for at give den politiske debat et par ord med på vejen. Som regel ikke særligt vellykket, for selv hans mest trofaste fans mener, at han er en bedre forretningsmand end politiker.

For godt et år siden – da debatten om antallet af sorte, der blev dræbt af politiet, var på det højeste – bad Schultz sine ansatte om at diskutere raceproblemer med kunderne, når de ventede på deres kaffe. Det gik – for at sige det mildt – ikke særligt godt. For kaffebryggerne – de såkalde baristas – syntes ikke, at det var en god idé at drøfte noget så følsomt med kunder, der var kommet ind blot for at få en kop kaffe. De frygtede rent ud sagt at få bank, hvis de forsøgte at spørge kunderne, om ikke de også synes, at politiet dræber alt for mange uskyldige sorte medborgere.

Schultz’ aktivisme retter sig denne gang mod et politisk slogan, »Make America Great Again«, som Donald Trump har gjort til valgkampens måske mest markante one liner.

Donald Trump

Ingen kan huske, hvad de øvrige kandidater har som valgtema. Men Trump bruger sit meget dygtigt og siger sætningen igen og igen. Ifølge Schultz er den blevet et så fast element i valgkampen, at folk tror, at USA har tabt al indflydelse i verden.

Og uanset om man synes, at Schultz’ kampagne er skudt langt over målet, er der i erhvervslivet en generel bekymring for den berømte »tone« i debatten, fordi den ifølge dem deler folk i stedet for at samle dem og ikke leverer positive budskaber nok om et USA, der faktisk har klaret finanskrisen bedre, end man havde kunnet frygte.

På Seattle-virksomhedens årlige aktionærmøde gav Schultz den som en revser af dagens politikere og lænede sig pudsigt nok op ad den pessimistiske udlægning af USAs sande tilstand, som han beskylder politikerne for at fremme billedet af. Han talte om en splittelse blandt folk, en pessimisme, der er ved at bide sig fast, og en mistet tro på den amerikanske drøm og fremtiden. En mistet tro på politikerne, en manglende tro på institutionerne og et angreb på dem, som han ikke mener giver et sandt billede af USA.

STARBUCKS-RESULTS/

Han forsøgte ganske vist at give kritikken en forsonende tone ved at sige, at det var et fælles politisk problem. Ikke et der var rettet mod et bestemt politisk parti eller en bestemt politiker. Men ingen af de forsamlede var i tvivl om, hvem Schultz rettede anklagerne mod. Republikanerne.

Schultz pegede selv på John F. Kennedy og Martin Luther King Jr. som politikere, der kunne indgyde folk håb og få dem til at tro på fremtiden. Og det er det, der ifølge Starbucks-direktøren mangler i dag, hvor pessimismen ifølge ham er ved at kvæle alle initiativer.

Nu er han ikke den eneste, der optræder politisk i disse dage. Apples CEO Tim Cook er i skudlinjen, fordi Apple ikke ønsker at hjælpe myndighederne med at knække en iPhone-kode på en mobiltelefon, der har tilhørt en terrorist. Og Tim Cook deltog for et par uger siden i et møde med en række politikere på en ø uden for staten Georgia, hvor den etablerede del af Det Republikanske Parti holdt møde for at drøfte, hvad de skal stille op med Donald Trump, som de ikke ønsker som partiets præsidentkandidat. Hvad Cook sagde ved den lejlighed vides ikke. Men alene det, at han blev nævnt som en af deltagerne, vakte opsigt i USA.

22BUSPix-Bernie-170815.jpg

Nu overgår Schultz dog stadig Cook i politisk aktivisme, men det har aldrig skadet Starbucks, at direktøren i den grad bruger sin platform politisk. Men han har dog været så langt ude, at han et par gange har måttet trække i land. Blandt andet i forbindelse med en kritik af den britiske økonomi, der vakte opsigt på den anden side af Atlanten og var ved at skade ham hos de britiske politikere. Men overordnet set går det godt. Folk er blevet vant til Schultz’ aktivisme, og den er en del af Starbucks på godt og ondt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere