Del : SMS
Berlingske Business

Pirellis sølvhårede hersker

Marco Tronchetti Provera
Overskrift
Marco Tronchetti Provera. der er formand og kontrollerende aktionær i italienske Pirelli, der gennem årene vel er blevet lige så kendt for kalenderen som for hovedproduktet dæk. Foto:
FPIRELLI-LAGERFELD
Overskrift
Den tyske modedesigner og fotograf Karl Lagerfeld står i år bag den kendte Pirelli kalender med de smukke kvinder.  Marco Tronchetti Provera står i midten flankeret af Lagerfeld og modellerne. Foto:

Marco Tronchetti Provera er en af Italiens mest indflydelsesrige erhvervsledere og manden, der trækker i trådene i italienske Pirelli. Selskabet er lige dele kendt for at producere Formel 1-dæk og præsentere letpåklædte damer i den berømte Pirelli-kalender, som nu er udkommet i 50 år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Glamouren flød, da et større opbud af prominente erhvervsfolk, kulturpinger og modeller i slutningen af november samledes til gallamiddag for at fejre 50-året for Pirelli-kalenderen.

Vært for den eksklusive begivenhed var Marco Tronchetti Provera, formand og kontrollerende aktionær i italienske Pirelli, der gennem årene vel er blevet lige så kendt for kalenderen som for hovedproduktet dæk. Stedet var Milanos nye kulturcenter Hangar Bicocca, såmænd også finansieret af Pirelli.

Det er den ene side af Marco Tronchetti Provera – den elegante sølvhårede industrifyrste med modelhustruen, den luksuriøse livsstil og insiderpositionen i en af Italiens berømte erhvervsfamilier. Manden, der reddede Pirelli fra randen af konkurs og genopfandt succesformlen for den gamle familievirksomhed.

Så er der den anden side af Marco Tronchetti Provera – ifølge kritikere en opportunist, der gennem kontrollerende aktieposter i en kæde af holdingselskaber og med en indspist kreds af aktionærvenner har formået at gøre sin indflydelse gældende i en række af Italiens mest prominente virksomheder, medier og kulturinstitutioner. På det nærmeste indbegrebet af Italiens snørklede erhvervsstruktur.

»Ingen takler de patologiske afvigelser i det italienske system. Det ligner 1920ernes Chicago eller gummibaronernes rå kapitalisme i begyndelsen af det 20. århundrede.«

Det var netop den hårde dom, som en af Proveras modstandere, Guido Rosso, fældede, da han i april 2007 gik af som formand for Telecom Italia. Afgangen var resultatet af en magtkamp om det italienske teleselskab, der ti år tidligere var blevet privatiseret. Og Rosso bedyrede, at han som tidligere direktør for finanstilsynet Consob nok havde set en del. Men den affære var alligevel lavmålet.

I det modsatte ringhjørne var Mario Tronchetti Provera, der gennem de foregående seks år havde spredt sin indflydelse fra Pirelli til Telecom Italia som kontrollerende aktionær og selv i det meste af den periode havde beklædt formandsposten. Selskabet havde været stærkt gældsat, og efter omstruktureringer, frasalg og teknologiske nyskabelser var der atter kommet liv i det tidligere statsforetagende.

Men enden på det hele blev alligevel, at han lagde sig kraftigt ud med både regeringen og de øvrige aktionærer, som var uenige i hans strategi om at trække mere i retning af en medievirksomhed og anklagede ham for at forsøge at hive det meste af overskuddet ud i udbytte – angiveligt for at dække egen gæld i en kæde af holdingselskaber. Samt for at prøve at sælge selskabet helt eller delvist til udenlandske interesser.

Til sidst solgte Provera og Pirelli ud – bl.a. til spanske Telefónica. Men regeringen greb ind og sørgede via bankerne Intesa og Mediobanca for, at de kontrollerede aktionærer alligevel fortsat var italienske.

Tilbage stod Pirelli så med et tab på omkring 3,7 milliarder euro på sin investering. Og Provera rasede: »Selv ikke i sydamerikanske lande opfører politikerne sig sådan.«

Fra containere til dæk

Marco Tronchetti Provera blev selv født ind i en velstående familie med iværksætterlyst. Oldefaderen var en af Italiens største vinproducenter, og hans far, Silvio, slog sig på stål og energi. Selv valgte han at gå ind i et familieforetagende inden for søfart og havneterminaler og så tidligt, at fremtiden i logistik nok ville ligge i containertrafik. Det førte til grundlæggelsen af Sogemar, som han ledede frem til 1986.

To år forinden havde han giftet sig med datteren til Leopoldo Pirelli, formand for dækproducenten og barnebarn af virksomhedens grundlægger. Der var i forvejen tætte bånd mellem Pirelli- og Provera-familierne, og Marco blev snart partner i Pirelli og senere finansdirektør. Og da Leopoldo i 1992 måtte fratræde efter nogle dyre og skæbnesvangre fusionsforsøg med henholdsvis Bridgestone og Continental, overgik den da stærkt tabsgivende virksomhed til Proveras ledelse.

Det lugtede nok af nepotisme, blev der visket i krogene. Provera havde gjort lynkarriere og var sprunget forbi flere mere højtplacerede folk i hierarkiet. Men den snak forstummede snart, da det viste sig, at Provera alligevel vidste, hvad han gjorde. Og han gik til biddet med hård hånd.

Der blev solgt fra, effektiviseret og moderniseret. Men faktisk var det ikke dækproduktionen, der i første omgang var i fokus. Pirelli havde nemlig også produktion inden for kabler og fiberoptik – og den del af historien er nok så væsentlig i forhold til førnævnte engagement i Telecom Italia.

For pengene til det eventyr kom nemlig ved at sælge den efterhånden lukrative fiberoptik fra til amerikanske Cisco og Corning for godt syv mia. euro. Og da eventyret gik galt, og Pirelli stod med et kæmpetab på Telecom Italia, blev pengene så hentet ind igen ved også at sælge kabelvirksomheden.

Eksklusivt brand

Tilbage er så dækkene. Og hvad enten man er tilhænger eller kritiker af Provera, så har han tilsyneladende satset rigtigt på at droppe det ordinære og i stedet søge op i toppen af markedet, hvor strategien har været at udvikle et eksklusivt brand. Pirelli er p.t. eneleverandør af dæk til Formel 1, og der er også bevidst satset på nye luksusmarkeder som Rusland, Kina og Brasilien.

I mellemtiden har det ikke skadet Provera, at Pirelli-ægteskabet ikke holdt (han er nu gift med modellen Afef Jnifen, red.). Tværtimod har han formået at sikre sig ejerkontrollen via en række aktionæroverenskomster og holdingselskaber, der heller ikke har undgået at vække opsigt.

Senest i juni, da Provera efter en strid i ejerkredsen købte en af de andre aktionærer, Malacalza-familien, ud og dermed strammede grebet.

Det kommenterede avisen La Repubblica på følgende vis:

»Den seneste episode i en finansiel sæbeopera«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere