Del : SMS
Berlingske Business

Pandahandlen og Kinas elbiler

27BUSSWEDEN-CHINA-SAAB-1311.jpg
Kineserne vil nu puste nyt liv i svenske SAAB – men som elbil. Bilen skal produceres i Sverige men samles i Kina. Billedet er fra præsentationen af prototypen af den nye Saab 9-3 EV, som ordren på de 150.000 biler omfatter. Foto: SAAB/Panda New Energy

Adskillige rigmænd og nystartede firmaer konkurrerer om at komme bedst i gang på Kinas voksende marked for elbiler. Panda New Energy vil genoplive SAAB i en miljøvenlig kinesisk udgave. Handlen har en værdi af over 80 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden 1948 er SAAB-biler blevet fremstillet i Trollhättan nord for Göteborg. Men de seneste år har der været stille i fabrikshallerne i byens industrikvarter. Med SAAB-gruppens frasalg af autodelen til General Motors i begyndelsen af årtusindet startede en kaotisk tid. Faldende salgstal, tvivlsomme redningsplaner og konkurser har siden været en del af historien om bilen med griffen på køleren.

CHINA-AUTO-SHOW

I de sidste par kapitler af den fortælling har Kina spillet en vigtig rolle. I dag ejes selskabet af et kinesisk konsortium kaldet National Electronic Vehicle Sweden (NEVS), der har svensk-kineseren Kai Johan Jiang i spidsen. Han har flere gange – og med skiftende held – forsøgt at finde pengestærke kinesiske partnere til at køre SAAB i stilling til at indtage Kina. Også denne gang har han tænkt stort.

I december kunne Kai Johan Jiang præsentere en ordre til en værdi af over 80 mia. kroner. New Panda Energy er navnet på NEVSs nye storkunde, der er et nystartet kinesisk selskab finansieret af en investeringsfond med hovedsæde i Beijing. New Panda Energy har bestilt 150.000 elbiler, der skal fremstilles i Trollhättan og samles i Kina. Dertil kommer 100.000 eldrevne minibusser og varevogne, der skal fremstilles i Kina af NEVS og lokale partnere.

18BUSUS-AUTO-ELECTRIC-TESLA.jpg

Aftalen har ikke overraskende vakt stor opsigt i Sverige. Både fordi det betyder hundredvis af arbejdspladser i Trollhättan, men også fordi betalingsformen ikke er uden risiko. I første omgang kan den kinesiske kunde nemlig nøjes med en udbetaling på omkring 80 mio. kroner. Resten af beløbet følger senere, når Panda New Energy er begyndt at tjene penge på at lease de mange køretøjer ud. Det skal alt sammen ske på ganske få år, hvilket kræver udbygning af produktionsfaciliteterne både i Sverige og Kina. De svenske samlebånd har ikke for alvor været oppe i omdrejninger i årevis, og i Kina er byggeriet først lige begyndt.

Ordrens størrelse og tidsramme er sigende for udviklingen på det kinesiske marked for elbiler. Kina er allerede verdens største marked for personbiler, og sidste år overgik Kina også USA i salget af miljøvenlige el- og hybridbiler. Godt hjulpet på vej af den kinesiske ledelse, der har sat miljøvenlige biler højt på den politiske agenda.

FORD MOTOR-JAPAN/INDONESIA

Det sker som en del af regeringens indsats for at begrænse luftforurening. Flere af Kinas største byer har indført strenge begrænsninger på antallet af nummerplader, der udstedes. Men den regel gælder ikke for el- og hybridbiler.

Samtidig har de kinesiske myndigheder indført nationale standarder for opladning af elbiler og pålagt ejendomsudviklere, at nye boligområder skal inkludere opladningsstationer.

Den politiske velvilje har været med til at sætte gang i salget – og skærpet konkurrencen. Ifølge tal fra den kinesiske bilindustris brancheforening blev der sidste år solgt 330.000 el- og plug-in hybridbiler. Det tal forventes i år at blive mere end fordoblet. Målsætningen fra politisk side er at have mindst fem millioner miljøvenlige biler på de kinesiske veje i 2020. Så potentialet er til at få øje på.

faraday

Adskillige nye selskaber, rigmænd og fonde kæmper derfor om at blive de første til at dominere det lukrative marked. Tech-milliardæren Jia Yueting står bag udviklingen af en batteridreven bil, der skal tage kampen op med Tesla både i og uden for Kina. Han har ansat en af Volkswagens tidligere topchefer i Kina til stå for den kinesiske del af produktionen.

I den dyre ende af skalaen forventer firmaet NextEV at lancere en eldreven sportsvogn i løbet af året. Projektet sikrede sidste år adskillige milliarder fra investorer og har bl.a. tilknyttet en tidligere direktør for Maserati.

SWEDEN CHINA ECONOMY SAAB

For et par uger siden besøgte Panda New Energys formand Sverige for første gang. Fonden, der står bag selskabet, investerer i alt fra ejendomme til luftfartsselskaber og produktion af højspændingskabler. På et pressemøde forklarede han, at SAABs gode rygte som producent af sikre og stabile biler var hovedårsagen til investeringen.

Men markedsføringen af de svenske kvaliteter bliver ikke uden udfordringer. Hverken SAABs navn eller logo er en del af handlen. Begge dele ejes af SAAB-gruppen.

Bilsalg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere