Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Olieprisen har haft det største comeback siden 2009

MARKETS-OIL
Foto:

Olieprisen har kurs mod den største årlige procentuelle stigning inden for et år siden 2009, skriver Reuters.

Prisløftet kommer, efter at Opec sammen med enkelte lande blev enige om at reducere produktionen af den sorte råvare.

Ved indgang til 2016 lå prisen for en tønde Nordsøolie på godt 45 dollar efter at have kostet over 100 dollar tønden sommeren 2014 og være faldet støt gennem 2015.

MIDEAST-CHINA/OIL

Olieprisen nåede et historisk lavpunkt i januar, hvor Nordsøolien var nede at koste under 35 dollar tønden. Men på årets sidste handelsdag koster en tønde Nordsøolie over 56 dollar. I løbet af året har såvel prisen på Nordsøolie og den amerikanske referenceolie, WTI, dermed oplevet stigninger på over 50 pct. fra lavpunktet i januar.

Prisen har langsomt arbejdet sig op igen siden årets første måned. Men den rev sig først for alvor fri fra lavvandet, efter at sammenslutningen af olieeksporterende lande, Opec, i november sammen med olieproducerende lande uden for samarbejdet med Rusland i spidsen blev enig om at skære i produktionen af olie for at presse priserne op.

Billede

Ifølge en rundspørge foretaget af Reuters venter analytikerne, at prisen vil fortsætte med at stige i 2017 til op imod 60 dollar ved udgangen af året.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen