Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

»Olieprisen er stadig ikke lav nok«

361395125.jpg

Skal tilgangen af nye borerigge i USA svækkes, må olieprisen længere ned, mener råvareanalytiker Bjarne Schieldrop fra SEB.

Olieprisen har i år haft problemer med at holde sig over de 50 dollar pr. tønde, selv om OPEC har nedbragt produktionen i et forsøg på at udløse en prisstigning.

Et af problemerne for oliekartellet har været et comeback for de amerikanske producenter af skiferolie.

De har nedbragt omkostningerne og samtidig øget aktiviteten kraftigt. En optælling viser, at bundniveauet på 316 borerigge i maj sidste år i dag er mere end fordoblet til 763 rigge.

11BUSFlere-it-181409.jpg

Og det internationale energiagentur IEA spår desuden en yderligere stigning på 53 procent for investeringerne i den amerikanske skiferoliebranche, fremgår det af en ny rapport.

Ekspansionspunkt i USA omkring de 45-47 dollars

Skal strømmen af nye rigge svækkes, må olieprisen længere ned," mener råvareanalytiker Bjarne Schieldrop fra Skandinaviska Enskilda Banken (SEB).

Han skriver i en kommentar, at "olieprisen er fortsat ikke lav nok til at vende tilstrømningen" af borerigge.

"Man sagde, at når den mellemlange oliepris i USA - altså ét til tre år ud i fremtiden - nåede over de 45-47 dollars, så begyndte antallet af borerigge at stige," siger analytikeren til E24.

Onsdag - Steen Dahlstrøm træder tilbage

Schieldrop henviser imidlertid til erfaringerne fra godt et år siden, da det kraftige fald i antallet af aktive borerigge i USA nåede bunden, og antallet igen begyndte at stige.

"Det er prisen lidt ud i fremtiden, som virkelig betyder noget. Hvis du sætter gang i en investering i dag, kommer produktionen i løbet af ét til to år."

SEB-analytikeren påpeger, at denne pris på den amerikanske letolie (WTI) til levering et stykke ud i fremtiden lukkede i 47 dollars fredag. Dermed er den tæt på det niveau, hvor antallet af rigge igen begynder at stige.

"Den er kun lige nået ned til det empiriske punkt, vi havde for et år siden. Det er endnu ikke afprøvet, hvor langt ned olieprisen skal for at bremse tilstrømningen af nye aktive olierigge i USA."

"Vi ved ikke, hvor dette ekspansionspunkt ligger for USAs vedkommende, men det ser ikke ud til at ligge meget højere. Vi ved, at riggene er meget mere effektive rent volumenmæssigt end for blot et par år siden," siger Schieldrop.

OPECs taktstok er knækket

Flere rigge betyder større amerikansk produktion. Schieldrop vurderer, at de 35 nye rigge, som er sat ind i løbet af de seneste seks uger, vil resultere i 42.000 tønder olie mere om dagen fra og med februar 2018.

I december næste år er vurderingen, at disse rigge vil give en øget produktion på ikke mindre end 300.000 tønder olie pr. dag.

Allerede næste år tror det amerikanske energiministerium, at USAs olieproduktion vil vokse til et gennemsnit på 10 millioner tønder om dagen - i givet fald en større produktion end det hidtidige rekordniveau på 9,6 millioner tønder, som blev sat tilbage i 1970.

Den stadig stigende produktion i USA er en af de væsentligste årsager til, at markedet er begyndt at tvivle på effekten af OPECs aftale om nedbringelse af den samlede produktion i kartellet på 1,8 millioner tønder om dagen, en aftale som for nylig blev forlænget til marts næste år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen