Del : SMS

Oliemastodonter får seriøse ratinghug

kredit
De lave oliepriser koster dyrt for de olieproducerende lande, der må sluge den kamel at blive nedgraderet på deres kreditrating af Standard & Poor's. Foto:

Den lave oliepris koster dyrt for lande som Saudi-Arabien og Brasilien, der er stærkt afhængige af en stabil kurs. Ratingbureauet Standard & Poors har nedjusteret flere olielandes kreditvurdering

Artiklen fortsætter under annoncen

På engelsk bruger man udtrykket »one-trick pony« om mennesker eller ting, der udmærker sig ved kun at være rigtig gode til én ting.

I finansverden er det fristende at bruge samme betegnelse om lande som Saudi-Arabien, Venezuela og Bahrain, der har langt størstedelen af deres økonomi koblet op på eksporten af olie. Det er jo for så vidt forholdsvis uproblematisk i perioder, hvor olieprisen er høj og stabil, men aktuelt rider de lave priser landene som en mare.

iran

Det får nu konsekvenser for flere af landenes kreditvurdering, hvor britiske Standard & Poor har svunget kniven på. Saudi-Arabien er blevet nedjusteret med to trin fra A+ til A-, mens Bahrain er blevet nedjusteret fra BBB- til BB, hvilket kvalificerer til en junk-rating.

»Nedjusteringerne viser, at der er forhøjet risiko for, at olieprisfaldet vil udløse større rystelser i det finansielle system,« konkluderer Nykredits cheføkonom, Ulrik H. Bie, i en analyse.

Han henleder samtidig opmærksomheden på Brasilien, der befinder sig i et økonomisk kaos af uoverskuelige dimensioner. Standard & Poors kvitterede da også med en nedjustering til ratingen BB, der efterlader det store land i selskab med tvivlsomme økonomier som Jordan, Guatemala og Costa Rica.

12BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

Brasiliens renteudgifter er steget fra 3 procent til over 10 procent af BNP, og problemerne bliver yderligere forstærket af landets oliegigant, Petrobas, der har mere end 100 milliarder i dollargæld på et tidspunkt, hvor den brasilianske valuta, real, er faldet 30 procent mod dollaren.

»Der er en stigende risiko for, at den brasilianske stat bliver nødt til at komme oliegiganten til undsætning, da man heller ikke her har vist sig i stand til at træffe de nødvendige beslutninger om konsolidering og frasalg,« vurderer Ulrik H. Bie.

Den lave oliepris har fået en stadig mere central rolle i de finansielle uroligheder, der har udspillet sig på verdensmarkederne i starten af 2016. Lavere oliepriser har det traditionelt med at stimulere et højere privatforbrug, men det langvarige fald har efterladt investorerne ængstelige for, at store olie- og energiselskaber bliver tvunget i knæ.

olie

Dertil kommer de politiske stridigheder mellem oliemastodonter som Saudi-Arabien og Iran, der har umuliggjort ethvert diplomatisk forsøg på at samle olielandene i enighed om at sænke produktionen, der længe har været markant højere end efterspørgslen. Godt nok er den udbredte forventning, at olieprisen, der aktuelt ligger på 34 dollars for en tønde Brent-olie, vil stige igen i løbet af året og nå et mere stabilt niveau. Spørgsmålet er bare, om en stigning på 10 dollars kan redde stater som Venezuela, Bahrain og Kazakhstan for den økonomiske afgrund, der lurer.

»Vi forventer en langsom stigning i olieprisen i løbet af året, men ikke nok til at komme olielandene til undsætning. Det betyder, at der venter nye finanspolitiske stramninger,« vurderer Ulrik H. Bie og konkluderer:

»Det er ikke sikkert, at det kommer til at gå helt stille for sig alle steder.«

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere