Del : SMS SMS SMS
Business

Økonom: Istid på vej mod europæisk økonomi

 
SMS SMS SMS

Hør den verdensberømte økonom og nobelprisvinder Paul Krugman fortælle om sit syn på den danske og europæiske økonomi.

Opsvinget er næsten så sikkert som amen i kirken i USA og for Europas vedkommende er der også spirende vækst at spore under den knap så frosne vinterjord.

Men hvis ikke vi får gang i inflationen kan en økonomisk istid få taget omkring vores økonomi. Sådan tegner den omstridte meningsøkonom, Paul Krugman, billedet af økonomien, under sin optræden som hovedtaler på Skagen Fondenes nytårskonference i København. Den relativt behårede mand plirrer med øjnene bag brillerne.

Et kort øjeblik ser han ud som om han hellere vil være et andet sted. Men så griber han kaffekoppen og siger undskyldende, at han stadig er på "østkyst-tid" og kaster sig ellers ud i at forklare verdensøkonomien i overskrifter for de flere hundrede fremmødte danske meningsdannere.

Fra slemt til skidt

- Vi er gået fra horribelt til forfærdeligt. Og det er en forbedring, siger den garvede foredragsholder. Han holder en kort pause og lader pointen synke ind. "Amerikanerne gør ikke det rigtige lige nu. Vi gør bare mindre af det forkerte end vi gjorde før", konstateret han tørt.

Publikum griner, da først den engelsksprogede joke er blevet afkodet ned igennem rækkerne. Men dermed ikke sagt, at alt er rosenrødt. Som så mange andre frygter Paul Krugman nemlig også deflationsspøgelset, der langsomt men sikkert ser ud til at være ved at materialisere sig.

Ved efterfølgende interview med Business TV understreger Krugman gang på gang at den sivende inflation er en kæmpetrussel - især fordi ECB ikke har handlefriheden til at tackle den ordentligt. EU er simpelthen konstrueret forkert og Tyskland har for meget magt

- Regulær deflation tror jeg bestemt ikke vi kommer til at opleve i Europa i 2014, men den faldende inflation er ligeså slem. Derfor er det også altafgørende, at Europa - og også USA - begynder at tackle den problematik blandt andet ved at hæve deres inflationsmål. Men det kommer vi ikke til at se ECB gøre. Aldrig!, understreger den tætte mand, der er blevet kaldt en poet af andre økonomer. Paul Krugman er kendt for sin evne til at tage dybt komplekse ting og formulere dem på en måde, så både økonom, pølsemand og journalist kan forstå dem.

Danmark bundet på hænder og fødder

Og der i det lille møderum på Tivoli Hotel I København skorter det ikke på pointer omkring, hvordan Europa kunne gøre det bedre, hvis bare vi havde konstrueret EU på en anden måde.

I sær bør Tysklands rolle redefineres, pointerer han og kigger kort ud af vinduet. Det regner udenfor. Måske fordi hans hænder er travlt optagede med pille vedholdene ved opslaget på højre bukseben, lægger Krugman da heller ikke fingrene imellem, når det kommer til, hvordan Danmark har malet sig op i et hjørne.

"I har ingen politisk handlefrihed. Heller ikke økonomisk. I kan jo reelt kun vælge at hægte jer af Eurosamarbejdet, hvis I selv vil gøre noget for at få gang i væksten. Ellers må I sætte jer ned og vente på, at man i Europa når frem til en eller anden løsning.", lyder den tørre besked til danske politikere. Efter kameraet slukkes når vi lige at spørge Krugman til hans Nobelpris - om han er glad for den. Det er han. Men han har forlagt den. Sammen med alt mulig andet han har forlagt undervejs i sit liv.

Seneste Business TV

Topledernes Univers Se alle

Seneste nyt

Mest læste

Business Direct Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle