Del : SMS
Berlingske Business

Ny handlingsplan skal styrke eksporten til Japan

04BUSPix-Thorning-robot.jpg
Under besøget hos Honda hilste Helle Thorning på Asimo

Robotter og delikatesser var i centrum på statsminister Helle Thorning-Schmidts første dag i Japan. Her lancerede hun en ny handlingsplan, der skal styrke eksporten og skaffe flere japanske investeringer til Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

TOKYO: Ønsker man at tage følingen på købelysten hos Japans forbrugere, er der næppe noget bedre sted at starte end i Tokyo-bydelen Shinjuku.

Fra verdens travleste togstation bliver en strøm af mennesker dirigeret ud i kvarterets gader for at forsvinde ind i butikker, kontorbygninger og enorme indkøbscentre. I sidstnævnte kategori er stormagasinet Isetan blandt landets mest kendte – og luksuriøse. Særligt fødevareafdelingen i kælderen tiltrækker kunder fra nær og fjern.

Flere eksklusive japanske supermarkeder og stormagasiner har givet udtryk for ønsker om at forhandle danske kvalitetsfødevarer. Derfor startede statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i går sit besøg i Japan med en rundtur i Isetan, der mere end noget andet sted i Tokyo er med til at sætte standarder og starte nye trends på området.

COP101

»Vi sælger masser af frossent svinekød til Japan. Men vi kan også konkurrere med de bedste produkter i verden. Der er et marked uden lige for kvalitetsfødevarer i Japan, og når man ser på priserne her, er det jo helt vildt, så der må det også være muligt for danske produkter at trænge igennem,« siger Helle Thorning-Schmidt.

Landerapport om Vietnam: Samlet pakke om vækstnationen


Ud af den samlede danske eksport til Japan er fødevarekategorien den største varegruppe. I 2012 blev der sendt for 4,9 mia. kr. danske fødevarer til Japan. Men væksten i fødevareeksporten er ikke, hvad den har været, og det samme kan siges om den samlede danske eksport til Japan. Derfor lancerede statsministeren i går en ny handlingsplan bestående af 21 punkter, der skal kick-starte eksporten og skaffe flere japanske investeringer til Danmark. Et af punkterne er etableringen af en markedsføringsplatform for højkvalitetsfødevarer, der skal hjælpe flere danske producenter ind på det japanske marked.

»Virksomhederne, der er herude, har brug for at blive bakket op politisk. Vi ved, at det er svært at starte op alene i Japan. De skal have hjælp til det, og de skal gå sammen med andre,« siger Helle Thorning-Schmidt.

Brancheorganisationen begejstret

Hos de danske brancheorganisationer sætter man pris på den nye plan.

linda

»Vi er meget glade for initiativet. Vi er i den situation, at vi har en faldende eksport til Japan, og vi vil utroligt gerne være med til at få eksporten op i et højere gear. Japanerne importerer 60 procent af, hvad de fortærer, og så har de en landbrugssektor, der er ineffektiv, så potentialet er der,« siger Søren Gade direktør for Landbrug & Fødevarer. Samtidig understreger han nødvendigheden af at have politisk fokus på den frihandelsaftale mellem Japan og EU, der det seneste år har været under forhandling. Japan er for alvor ved at åbne for internationale handelsaftaler, og det er ikke uvæsentligt, i hvilken rækkefølge aftalerne falder på plads.

Vigtigt at komme først

»Skulle der komme en frihandelsaftale med USA, før der gør det med Europa, så kan du godt glemme alt om at eksportere fødevarer til Japan, for de er også ret dygtige til landbrug ovre på den anden side. Så vi har en stor interesse i, at det lykkes,« forklarer han.

Regeringens nye handlingsplan er forfattet af Udenrigsministeriet, men involverer adskillige ministerier.

Teknologien truer tusindvis af danske job

De fleste punkter omhandler styrket samarbejde med myndigheder eller markedsføring af danske sektorer og kompetencer i Japan. Det gælder for eksempel nye samarbejder med japanske byer om energiløsninger og infrastruktur og markedsføring af dansk design, mode og arkitektur. Samtidig skal fælles forskning og investeringsfremme øge japanske virksomheders kendskab til Danmark. Statsministeren besøgte mandag den japanske industrigigant Honda, der sidste år indledte et samarbejde med Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet. Honda har sendt tre såkaldte mobilitetsrobotter til Fyn, hvor de bliver testet. Robotterne kan sættes på kroppen af en patient og for eksempel styrke en slidt hofte eller et brækket ben, der skal genoptrænes.

»Når Danmark samarbejder med en virksomhed, som Honda der er langt fremme på det her område, kan det føre til flere arbejdspladser herhjemme og være med til at sørge for, at vi også bliver førende på velværdsteknologi,« siger Helle Thorning-Schmidt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere