Del : SMS
Berlingske Business

Nu kommer olien snart strømmende fra Iran

IRAN-OIL/EXPORTS
De iranske skibe er er ladet med olie og kan alene dække Indiens behov i en hel uge. Her ses den iranske olietanker »Delvar« på arkivfoto fra 2012. Foto:

Olieverdenen venter i spænding, når FN-inspektører i denne weekend ventes at sige gode for, at Iran lever op til atomaftalen. For hvor hurtigt og hvor meget vil Iran åbne oliehanerne?

Artiklen fortsætter under annoncen

Den iranske olieminister Bijan Zanganeh har længe ikke virket synderligt bekymret for oliepriserne mulige nye styrtdyk i kølvandet på den dag, hvor Iran i praksis genindtræder fuldtonet som olieeksportør.

At den dag snart bliver realitet, stod klart, da Iran indgik atomaftalen med FN i september, og ved den lejlighed sagde olieministeren:

»Produktionen vil med det samme stige med en halv million tønder om dagen,« lød det fra ham om det øjeblik, hvor de sidste forhindringer - et nik fra FN - ville være en realitet.

14BUSIRAQ-UNREST-OIL-ENERGY.jpg

Et par måneder senere, dengang OPEC på et møde i begyndelsen af december besluttede ikke at nedskalere produktionen - og endnu et prisfald var en realitet - fortsatte han olieministeren i den samme tone.

»Faldet i priserne er ikke vores bekymring. Det burde være en bekymring for dem, der har overtaget olieproduktion fra iranerne.«

Dengang dundertale, men i denne weekend kan den retoriske kølighed blive en realitet.

Iran forventer ifølge Reuters, at FNs observatører fredag vil bekræfte, at Iran lever op til punkterne i atomaftalen. Det vil samtidig være et signal om, at Iran kan åbne for oliehanerne.

Derfor er det helt forståeligt, hvis der blive bidt en negl eller to i verdens olieindustri i denne weekend.

»Det er ikke det mest opportune tidspunkt for Iran at genindtræde på oliemarkedet,« siger Brenda Shaffer, der er energiekspert ved tænketanken Atlantic Council til International Business Times.

»Iran er fanget i en catch-22, fordi de gerne vil eksportere så meget olie som muligt i det øjeblik, sanktionerne bliver fjernet, men jo mere, de eksporterer, desto mere vil priserne falde,« siger hun.

TV: Kollapset oliepris - hvem bukker under først?

 

Allerede nu er oliepriserne på verdensmarkedet faldet med 70 procent siden 2014 til omkring de 30 dollar pr. tønde ifølge de store indeks WTI og Brent. Realiteten er dog, at prispresset er langt større.

Ifølge nyhedstjenesten Bloomberg kostede en tønde olie afsendt fra Saudi Arabien mod Asien kun 26 dollar i tirsdags. Det er det laveste niveau siden begyndelsen af 2002. Det bliver værre, når inflationen regnes med, for så er prisen ikke set lavere siden før årtusindeskiftet.

Ifølge det Internationale Energi Agentur (IEA) vil Iran inden for seks måneder kunne øge produktionen til 3,6 mio. tønder, hvilket er 800.000 flere tønder en produktionen i dag.

Og i Iran er man klar. De iranske skibe er - helt bogstaveligt - ladet med olie. Iran har ifølge Thomson Reuters Eikon-analyseenhed 22 megaskibe olieskibe flydende uden for kysten. 13 af dem er fuldt eller næsten fuldt lastede, og de har nok olie til dække hele folkerige Indiens behov i en hel uge.

FILE RUSSIA ECONOMY OIL

Netop Indien er ifølge Reuters kilder i Iran et af de potentielle nøglemarkeder. Grundet den geografiske nærhed ser flere indiske olieselskaber nogle oplagte partnerskaber med de iranske eksportører.

Under sanktionerne med Iran er den iranske olieeksport faldet til en tredjedel.

Europa ser også ud til at være et oplagt mål for de iranske olieeksportører. Shipping-organisationen BIMCO bekræfter, at de iranske olieselskaber blot kan børste støvet kundekartoteket af og genoptage kontakten.

»Tidligere iranske kunder er dem, der er mest oplagte som tilbagevendende kunder. Italien, Spanien og Grækenland var blandt de største EU-importører i 2011,« siger Peter Sand, der er shipping analytiker hos BIMCO til Reuters.

SAUDI-OIL-COMPANY-ARAMCO-FILES

Mange rejser imidlertid spørgsmålet, der kan tale imod en stor udstrømning af olie: Er oliehanerne rustet? Faktum er i hvert fald, at den iranske olieindustri efter flere års fravær på det store marked har en olieindustri, der trænger til en økonomisk håndsrækning. Derfor bejler Iran til olieindustriens store pengemænd.

Spaniens Repsol og Frankrigs Total er blandt nogle af de energiselskaber, der havde de største delegationer på en konference i Teheran om de nye muligheder i november.

Så er Iran reelt er klar eller buldres der på tomme olietønder?

Svaret svæver lidt i uvisheden, men de historiske erfaringer viser ifølge Bloomberg, at olieafhængige lande ofte er relativt gode til - og måske bedre en pessimisterne tror - til at komme sig over en perioder med forstyrrelser. I 2003 kunne Venezuelas statsejede olieselskab Petróleos øge sin produktion med 2 mio. tønder om dagen, kun fire måneder efter kupforsøget på præsident Hugo Chávez.

USA-STOCKS/

Efter borgekrigen i Libyen i 2011 forventede analytikerne, at det ville tage 18 måneder at hæve produktionen med 1 mio. tønder; det tog dog kun seks måneder.

Måske er det ved at gå op for iranerne, at landets fulde indtog på oliemarkedet kan presse prisen yderligere, og at det kan gøre ondt, for efter årsskiftet har retorikken pludselig været lidt mildere, end den som olieminister Bijan Zanganeh lagde for dagen i semptember og december.

Chefen for internationale relationer i National Iranian Oil Company, sagde til Bloomberg den 2. januar, at Iran »vil forsøge at træde ind på markedet på en måde at den boostede produktion ikke vil betyde yderligere fald i olieprisen.« Til Reuters sagde han fire dage senere: »Vi vil ikke begynde en priskrig.«

Den næste uge vil vi formentlig giver et fingerpeg om, hvilken strategi Iran kommer til at bruge.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere