Del : SMS
Berlingske Business

Nu er olien så billig at pirater ikke gider stjæle den

SOMALIA-PIRACY-KIDNAP-YEMEN-FILES
Foto:

Den lave oliepris udfordrer ikke kun oliestater og energiselskaber. Pirater, der tidligere har ernæret sig ved at stjæle olietankere, må også sande, at de billige tøndepriser går ud over deres forretning. Så meget at flere helt har droppet ulovlighederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

4. juni 2015 blev olietankeren MT Orkim Victory stoppet af en mindre båd i det sydlige område af Det Kinesiske Hav. Ombord på båden var otte pirater, der bevæbnet med pistoler og knive tog kontrol over olietankeren.

Piraterne sejlede herefter tankeren cirka 24 kilometer til øen Aur, hvor tankeren blev lænset for sine 7.700 ton olie, der blev pumpet over i en anden olietanker, der stod klar til formålet. Al kommunikationsudstyr på MT Orkim Victory blev destrueret, og besætningsmedlemmer blev berøvet deres personlige ejendele. Alle otte pirater undslap uden skader og er aldrig blevet anholdt siden.

olie

Hvad de har gjort derefter, vides ikke. Sandsynligvis har de på forhånd fundet en køber til olien på det sorte marked, eller måske har de involveret sig på den farlige sortbørs for ulovlig olie.

Uanset hvad kræver en mission som ovenstående nøje planlægning, mod og ikke ubetydelige ressourcer, når der eksempelvis skal fremskaffes en stor tanker, der kan fragte det stjålne gods. Missionen er med andre ord stærkt afhængig af, at den stjålne olie kan afsættes til en fornuftig pris. Tidligere er det lykkedes at pirater at stjæle olie for milliarder og herefter sælge det til en markant lavere pris på det sorte marked.

Og så er det jo altså noget skidt for forretningen, når olieprisen pludselig styrtdykker. Det seneste år er den faldet med noget nær 100 dollars tønden, og det fald har man også mærket hos piraterne. Således er gevinsten ved at eksempelvis at stjæle en olietanker blevet så begrænset, at piraterne ikke længere gider ulejlige sig, skriver Bloomberg.

»Med en oliepris omkring 30 dollars tønden, er pirateri ikke længere end lige så profitabel forretning, som da prisen lå på 106 dollars tønden for et par år tilbage,« siger Florentina Adenike Ukonga, generalsekretær hos Guineabugtens-Kommision, der er en regional sammenslutning af lande, der forsøger at bekæmpe pirateri ud for den vestafrikanske kyst.

12BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

I 2015 - hvor olieprisen startede sin rutsjetur ned af - faldt antallet af angreb på olietankere i Guineabugten med en tredjedel.

I et interview med Bloomberg fastslår Florentina Adenike Ukonga, at faldet i oliepriser er en af forklaringerne på, at området er mindre plaget af pirater end tidligere.

olie

Det hører retfærdigvis med til historien, at pirateri på verdenshavene generelt har været vigende de senere år, men i enkelte områder - eksempelvis ud for vestafrikas kyster - har der været en opblomstring de senere år, hvor piraterne især har nydt godt af den travle trafik til og fra Nigeria - Afrikas mest olierige nation.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere