Del : SMS
Berlingske Business

»Nu betaler vi tilbage til Danmark«

pix-Susanne Given
Susanne Given har med hårdt arbejde og intelligens skabt sig en flot karriere uden nogen højere uddannelse i Storbritannien Foto:

I et nyt og enestående projekt vil 11 succesfulde danske forretningsfolk i Storbritannien hjælpe med at skaffe britiske investeringer til Danmark. For de brænder, herunder Superdry-chefen Susanne Given, for at hjælpe deres hjemland.

Artiklen fortsætter under annoncen

LONDON: Hun omtaler sig selv som »100 procent fynbo«, men faktisk kæmper Susanne Given ind imellem med at finde ordene på dansk og slår i stedet for over i perfekt engelsk.

I virkeligheden er det ikke spor underligt.

For den 48-årige fremadstormende danske forretningskvinde har ikke boet i Danmark siden 1984, hvor hun som ung tog til London for at være hushjælp i en israelsk familie, faldt pladask for byen og – selvfølgelig – en engelsk mand, som hun blev gift med og senere fik to børn sammen med.

kina luftfourening

Hun var ellers begyndt på cand.merc.-studiet på Aalborg Universitet tilbage i sommeren 1983, men det nordjyske universitet var al for venstreorienteret for hendes smag, og hun droppede ud efter få måneder med det mål i stedet at begynde året efter på universitetet Aarhus.

Men hun kom aldrig tilbage til studierne i Danmark – har i dag fortsat kun sin studentereksamen – og ikke mindst i det lys er hendes karriere i britisk erhvervsliv imponerende.

Har kæmpet sig opad

Allerede tilbage i 80erne var hun i London i en årrække med til at arrangere konferencer, blandt andet med deltagelse af den daværende tyske kansler Helmuth Kohl, og senere har hun kæmpet sig opad og gjort karriere inden for retail- og modeverdenen og har været alt fra direktør i det eksklusive varehus Harrods, topchef for tøjkæden TK Maxx’s og indkøbsdirektør i varehuset John Lewis.

Sidste år blev hun headhuntet til jobbet som Chief Operating Officer (COO) i SuperGroup Plc, som står bag det store tøjmærke Superdry, og på et kontor på tredje sal med udsigt over Regent Street i kædens gigantiske flagship-store midt i London sidder hun nu og fortæller.»Jeg har med hårdt arbejde og intelligens skabt mig en karriere og kreeret mit eget navn. Jeg har ingen højere uddannelse, men tog min studentereksamen i Danmark og føler mig meget dansk, og nu vil jeg gerne betale tilbage til Danmark. Vi vil alle gerne betale tilbage til Danmark,« siger hun.

Susanne Given taler om et nyt og enestående projekt, som hun og ti andre danske succesfulde forretningsfolk med bopæl og karriere i Storbritannien, er blevet spurgt, om de som frivillige vil deltage i for at hjælpe med at skaffe britiske investeringer til Danmark.

Det er Den Danske Ambassade i London, der har oprettet det såkaldte Advisory Board med de 11 erfarne danske forretningsfolk på initiativ af Invest in Denmark – et agentur under Udenrigsministeriet, som skal skaffe investeringer og arbejdspladser til Danmark.

Danmarks nytiltrådte ambassadør i London og tidligere departementschef i Udenrigsministeriet, Claus Grube, er ikke i tvivl om, at der et »stort potentiale« for britiske investeringer i Danmark.

»Ingen har prøvet det her før, så vi kan ikke vide endnu, om det bliver en succes. Men hvis det gør, kan modellen udbredes til andre steder i verden,« siger Claus Grube.

Susanne Given og de ti andre danske forretningsfolk, hvoraf nogle har taget uddannelse i Danmark og andre i udlandet – flere begge dele – inden de tog hul på deres erhvervsmæssige karriere, er i hvert fald alle tændte og spændte på opgaven, fortæller Susanne Given.

Hun finder, at der er masser at sælge Danmark på i forhold til britiske og andre udenlandske investorer: At Danmark har en stabil økonomi, et stabilt politisk klima, at Danmark er porten ind til Nordeuropa, og at vi investerer i research og udvikling og har mentaliteten til det store setup, fordi vi er åbne ud mod omverdenen. Både fordi vi kan lide at være det, og fordi vi er nødt til at være det, fordi vi er et lille land.

»Det handler også om passion,« siger Susanne Given.

Danmark har masser af talent

Men det, hun er allermest optaget af, er, at Danmark har en stor talentmasse, hvilket bare bliver vigtigere og vigtigere i den globaliserede økonomi.

»Vi er kommet ind i en periode, hvor det er meget vigtigt at skaffe sig det allerbedste globale talent. En af de største debatter i topfirmaer i dag er at skaffe sig det bedste talent, dem der kan og har de største ambitioner. Og de kommer ikke nødvendigvis fra London, men nogle gange Buenos Aires, Barcelona og, ja, København. Derfor kan ens globale hovedkontor sådan set også ligge hvor som helst i verden. Og hvis det er tilfældet – hvorfor så ikke Danmark. Danmark har en stor pulje af talent, en høj arbejdsmoral og et fantastisk uddannelsesniveau.«Nu nævner du et højt uddannelsesniveau – men nu har du selv skabt dig en stor karriere uden en højere uddannelse?

»Det er også korrekt, og kommercielt talent kommer heller ikke nødvendigvis af at have en universitetsuddannelse. Der er akademikere, der ikke har det. Men samtidig mener jeg, at man med uddannelse udvikler talent.

Så hvis man har en kultur som i Danmark, hvor man investerer i unge mennesker og giver dem så mange muligheder, man overhovedet kan, for at åbne for deres talent – ja, så får man mere talent. Det at fremdrive en personlighed og virkelig få det bedste ud af folk, tror jeg, man gør gennem undervisning, og der ser jeg Danmark som fantastisk. Det er nummer ét for mig. Det er et globalt kapløb om at finde de bedste talenter for alle firmaer. Og jeg mener 100 procent, at der ikke er mange andre steder, hvor der er samme følelse af forpligtigelse til at udvikle dem som i Norden,« siger hun.

Danske unge er åbne

For at skære sin pointe ud sammenligner hun danske unge med andre nationaliteter af unge. For hun mener, der er en kæmpe forskel.

»Du kan tage ti unge mennesker fra Danmark, og du kan tage ti unge mennesker fra England og ti fra Frankrig. De ti fra Danmark er ikke nødvendigvis mere intelligente, men de har mere talent, fordi de er meget mere åbne og har en udsigt mod verden på en anden måde.

De accepterer internationale koncepter og firmaer og er fantastiske til sprog, så det at placere og integrere et internationalt kontor i Danmark er ikke svært. Derimod hvis du tager mange andre kulturer, er det meget sværere. For eksempel i Frankrig hvor de ser mere indad og dyrker franske interesser og principper. Hvis man etablerer et firma i Frankrig, er det simpelthen svært at få de franske ansatte til at føle sig integreret. Hvorimod danskere er meget mere åbne og interesseret i at være involveret på verdensplan. Det beviser vi konstant. Der er visse kulturer, der slet ikke har det.«

Susanne Given har det tydeligvis selv – ilden og passionen for at ville fremad, og hun er ikke kun optaget af, hvad Danmark har at byde på, men også, hvordan de 11 frivillige danske forretningsfolk i det britiske konkret kan hjælpe udenlandske investeringer på vej i Danmark. Hun taler om, at de kan være såvel rådgivere for den danske ambassade bag kulisserne og være mere direkte aktører og gå med til møder med potentielle investorer.

»Men derudover handler det naturligvis også om bare at bruge sit store netværk og føre mulige investorer direkte i armene på »Invest in Denmark«.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere