Del : SMS
Berlingske Business

Norsk oliekrise har ført til lakseeventyr

NORWAY-FISH-ENERGY-OIL-ENVIRONMENT
Norge har verdens største industri inden for opdræt og eksport af laks, og eksportpriserne fortsætter deres imponerende himmelflugt. Foto:

I Norge går det elendigt for oliebranchen, men nu er det gyldne tider for laksebranchen. Laks er den nye hårde valuta i Norge, der sidste år eksporterede fisk for 55 mia. kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nordmændene er begyndt at tjene ind på gyngerne, hvad de har mistet på karrusellen. For laks indbringer producenterne rekordpriser. Det bemærkelsesværdige er, at den store eksport af laks giver det svimlende rige olieland Norge en stærkt voksende valutaindtjening efter olie.

Laks er den næststørste indtægtskilde efter olie. Landets politikere og erhvervsfolk diskuterer i øjeblikket, hvordan seafood med laks som nummer ét efter de gyldne olietider skal blive det nye vækstlokomotiv i Norge.

»Det meste seafood sælges i international valuta. Når det er økonomisk negativt for oliebranchen, er det vældigt positivt for fiskebranchen. Det gælder først og fremmest laksebranchen,« siger Kristian Tunaal, aktieanalytiker fra mæglerhusetDnB Markets.

skaldyr

Norge har verdens største industri inden for opdræt og eksport af laks, og eksportpriserne fortsætter deres imponerende himmelflugt. Én laks på 4,5 kg eller seks kilo torsk blev i januar eksporteret til samme værdi som én tønde olie til omkring 30 US-dollar, med gårsdagens kurs 262 norske kr. eller 205 danske kr.

I takt med de faldende oliepriser og et alt for stort udbud af olie er der fyret 30.000 ansatte i norsk olieindustri. Mens det går skidt for denne branche, får lakseeksportører rekordpriser for deres produkter, der bl.a. bliver solgt i dollar til kunder over hele kloden. Globalt stiger efterspørgslen på laks fra verdens havbrug hvert år med omkring ti procent.

Mitsubishi ejer laksegigant

Med en markedsandel på seks procent erCermaqen af verdens største producenter af laks og ørred. Koncernen havde i 2014 en samlet omsætning på 4,4 milliarder kroner. På en fiskeforarbejdningsfabrik i bygden Rypefjord i Hammerfest Kommune i det vestlige Finnmark kan Cermaq, der er 100 procent ejet af den japanske bilproducentMitsubishsi Corporation, forarbejde laks fra laksefarme i områdets fjorde. Selskabet har 50 havbrug i Norge.

NORWAY-OIL-ACCIDENT-FILES

I takt med, at den norske krone er blevet kraftigt svækket, og den globale efterspørgsel på laks er steget, er priserne på laks presset yderligere i vejret som et højværdiprodukt. Norske producenter får i øjeblikket de højeste priser på laks – målt i norske kroner, når der sælges i dollar – over de seneste 30 år. Dermed forbedrer børsnoterede norske laksefirmaer, samtidig med at de effektiviserer som aldrig før, deres indtjening. Det belønner investorerne. Resultat: Aktiekurserne banker i vejret.

Forrygende fiskeri i Barentshavet

Den samlede eksport af laks fra havbrug og vilde fisk fra havet slog i 2015 rekord. Laks udgør to tredjedele af eksporten, der på ti år er fordoblet til 55 milliarder kroner sidste år, det højeste tal nogensinde. Væksten var på otte procent i forhold til 2014, og det gav dermed seafoodbranchen fem milliarder kroner ekstra i valutaindtjening.

norge

Laks er blevet populært på mange restauranter og i private hjem verden over.

Prishop på 50 procent

Fra oktober steg prisen på laks 53 procent til 61,64 norske kroner eller knap 50 danske kroner 17. januar, der var den hidtil bedste dag for laksepriserne.

Den norske krone er faldet kraftigt i forhold til US-dollaren i kølvandet på olieprisens kraftige nedtur. Det giver både den norske lakseindustri, men også fiskeindustrien, kronede dage. Laks er Norges nye hårde valuta. Fra morgenstunden i går kostede 100 dollar 872 norske kr., dvs. 683 danske kr.

Fiskeriet vil fri af detailstyringen RB PLUS Ny milliardaftale o

Også det store fiskeri i bl.a. den norske del af Barentshavet, der er en del af Ishavet og har verdens største bestand af torsk, går det forrygende. I år er den samlede torskekvote på én million ton i Barentshavet, der er et skatkammer for både norske og udenlandske fiskere, der leverer fangsterne til fiskefabrikker langs Norges lange kyst.

Seafood-aktier slår olieaktier

Samtidig med at laksebranchen melder om historisk høje priser, er »lakseaktierne« i øjeblikket de bedste aktier på fondbørsen i Oslo. Blandt de norske lakseselskaber, der klarer sig bedst og er populære blandt investorerne er børsnoteredeMarine Harvest,Grieg SeafoodogLerøy Seafood Group, men også Cermaq klarer sig godt.

26BUSTyra-Vest-feltet-i-Nor.jpg

Verdens største lakseselskab, Marine Harvest, er siden slutningen af august steget med omkring en snes procent i børsværdi. Selskabet, der kommer med årsregnskab for 2015 den 17. februar, oplever formidabel vækst og har i dag en markedsværdi på 42 milliarder kroner. For to år siden var markedsværdien 27 milliarder kroner. Største aktionær i Marine Harvest er John Fredriksen, rigmand, olietanker- og shippingmagnat.

»I norske kroner får vi høje priser på laks. Det er godt nu, men fremover er det vigtigt for erhvervet at have styr på omkostningerne, så man også kan tåle en stærkere norsk valuta,« siger Lise Bergan, Corporate Affairs Director i Cermaq.

De olierelaterede aktier klarer sig rigtig dårligt. Kursen på selskabetSeaDrill, der er ét af verdens førende selskaber på udlejning af borerigge til olieselskaber til boringer på dybt vand, og tidligere var blandt giganterne på børsen i Oslo, er på to år faldet fra 92 milliarder kroner til 6,6 milliarder kroner i markedsværdi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere