Del : SMS
Berlingske Business

Mediedronning bryder med formerne

scardino
Marjorie Scardino er den første kvinde i Twitters bestyrelse. Hun er kendt for at være en effektiv og anderledes chef. Foto: Kimmo Brandt

Marjorie Scardinos indtræden i Twitters bestyrelse kommer efter kritik af kønsfordelingen i netfænomenet. Den tidligere direktør for medie- og forlagskoncernen Pearson er en kapacitet, der krydser flere felter af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da netfænomenet Twitter i oktober gik på børsen, måtte topchefen Dick Costolo ud i et forsvar for bestyrelsens sammensætning. Det faldt mange for brystet, at der ingen kvinder var - og med en enkelt undtagelse heller ingen kvinder i topledelsen. Var det endnu et eksempel på en indspist teknologiverden?

En hed debat fulgte, men Costolo stod fast: »Den sag må og skal dreje sig om andet end at krydse et felt af og sige: Nu har vi gjort det.«

I december kom så meldingen, at man til bestyrelsen har udpeget Marjorie Scardino, der som tidligere direktør for Pearson-koncernen har styret tidsskrifterne The Economist og Financial Times.

Og igen blev det slået fast, at Twitter ikke bare krydser et felt af. Sagt på en anden måde: Der var flere andre hensyn i bestyrelsen, ud over det med kønsfordelingen. For eksempel ønsket om mere ikke-amerikansk indspark og global erfaring.

Flere fluer med et smæk

Med Marjorie Scardino har Twitter slået flere fluer med et smæk. Hun er amerikaner, men har arbejdet så mange år i Storbritannien, at hun har britisk statsborgerskab. Hun har erfaring med at styre en global virksomhed. Og hun har taget turen fra traditionel trykt journalistik til netmedier.

Undervejs har hun skabt ry for at værne om kvalitetsjournalistikken og samtidig drive kommerciel virksomhed. Siden hun for et år siden stoppede som direktør for Pearson efter næsten 17 år, har hendes navn endog været på tale som ny generaldirektør for den britiske medieinstitution BBC.

Et hurtigt blik på hendes CV afslører en forbløffende bredde. Marjorie Scardino læste først fransk og psykologi fulgt af jurastudier, som undervejs blev afbrudt af den første journalistiske flirt via nyhedsbureauet AP.

Derefter kombinerede hun i godt ti år jobbet som partner i et advokatfirma i Savannah, Georgia, med udgivelsen af ugeavisen The Georgia Gazette, som hun - med ægtemanden Albert Scardino som redaktør - selv postede sparepengene i. Avisen ruskede så meget op i lokalsamfundet, at den fik den fornemme Pulitzerpris. Men økonomisk var projektet en fiasko. Avisens død i 1985 efterlod ægteparret med en gæld på 250.000 dollar.

Marjorie Scardino har senere udtalt, at hun har lært mere af den nedtur end nogen succes.

En anderledes chef

Erfaringen fængede også på britiske The Economist, der hyrede hende til at stå i spidsen for bladets entre på det amerikanske marked, som i dag er en væsentlig del af tidsskriftets succes. Oplaget blev mere end fordoblet, og Scardino rykkede til London for at lede hele Economist Group, som bl.a. udvidedede med finansiel research og brancheanalyser. På fire år blev overskuddet mere end fordoblet.

Det blev igen springbræt til Economists ejer, Pearson, hvor Scardino blev den første kvindelige topchef blandt Storbritanniens 100 største børsnoterede virksomheder. Her stod hun for frasalg af bl.a turistattraktionen Madame Tussaud’s og investeringsbanken Lazard. Samtidig gentog hun kunststykket fra Economist med Financial Times, der er markedsført internationalt, oven i at få fodfæste digitalt.

En stund lignede den øvrige indsats dog ikke nogen succes. Der gik flere år, før en satsning på undervisningsmateriale og digital læring gav bonus. Pearson er i dag en af de førende udgivere af undervisningsbøger.

De 17.000 ansatte husker vel også Scardino for at indføre overskudsdeling. Og for en afslappet hang til at fyre vitser af og skære igennem, når noget bliver for højtravende. Det siges, at hun gerne går til møde iklædt baseballkasket for at bryde med formerne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere