Del : SMS

Marks & Spencer havde katastrofe-salg i julen

BRITAIN-RETAIL-COMPANY-EARNINGS-MARKS
Foto:

Især tøjhandlen skuffede hos den store britiske detailkæde, der har været nødt til at fremlægge salgstal tidligere end planlagt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den hæderkronede britiske detailkæde Marks & Spencer havde ikke ligefrem en "merry christmas".

Efter et læk til britiske medie Sky News, så har kæden set sig nødsaget til at fremlægge sine salgstal for de sidste 13 uger op til årsskiftet tidligere end ventet. I sammenligning med samme periode året før faldt salget med 1,8 procent.

Fødevarer steg 0,3 procent, men de øvrige varegrupper faldt med 3,8 procent. Særligt tøjsalget, der er kædens største område, bidrog til faldet. Faldet var ellers ventet til at være mere på de mere moderate 1,8 procent.

Flere af kædens rivaler som stormagasinet Debenhams har meldt om højere salg i juleperioden på baggrund af målrettede tilbudskampagner. Kampagner som Marks & Spencer har afstået fra at konkurrere med.

Det presser detailkæden og den direktør Marc Bolland. De lækkede salgstal fik selskabets aktiekurs til at falde med helt op til 19,2 pence på børsen i London. Det største fald på én dag i næsten tre år, skriver Bloomberg. I dag fortsætter i dag, hvor aktien er faldet 3,7 procent.

"Marks & Spencer havde en forfærdelig jul. Marks & Spencer har skudt skylden på det heftige tilbudsmarked, mens ledelsen valgte at beskytte dets bruttomargin gennem færre og mere målrettede tilbud," siger analytikeren Caroline Gulliver fra Espirito Santo ifølge Bloomberg.

Lækket af salgstallene har fået The Guardian til at spekulere i, om der er opbakning internt til direktør Marc Bolland. Han siger desuden til Bloomberg, at han nu har sat gang i en intern undersøgelse for at finde frem til, hvor lækagen kom fra.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere