Del : SMS
Berlingske Business

Magtkamp om Europas grønne kurs

15BUSangela.jpg
Forbundskansler Angela Merkel optræder igen i grønt antræk i opgøret om 2030-målene. Foto: Fabrizio Bensch/Reuters

EU-Kommissionen er i intern strid om EUs klimamål for 2030. Grønne danske virksomheder går en højst usikker fremtid i møde, hvis EU dropper bindende mål for den vedvarende energi.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er under dommedagstunge advarsler fra grønne virksomheder, Europa-Parlamentet og miljøorganisationer, at EUs kommissærer mødes onsdag i Strasbourg, bl.a. for at diskutere EUs nye klimamål, der skal gælde frem til 2030.

Med en uge til deadline er de stadig uenige. To af de ansvarlige kommissærer, industrikommissær Antonio Tajani og energikommissær Günther Oettinger, står stejlt over for den danske klimakommissær Connie Hedegaard.

Rundt om EU-Kommissionen lurer EUs medlemslande, som allerede inden de kæmpende kommissærer er enedes om et fælles udspil, forsøger at påvirke processen med alle midler. Således har Tyskland skrevet et brev til EU-Kommissionens kabinetchefer, hvor man gør det klart, at man ikke kun ønsker et C02-reduktionsmål på 40 procent i 2030, men også et bindende mål for hvor stor en andel af energiproduktionen i EU, der i 2030 skal komme fra vedvarende energikilder.

»Tyskland lægger stor vægt på et bindende mål for vedvarende energi,« står der med streg under ordet »bindende«. Desuden vil Tyskland have mål for energieffektiviteten.

pix-Brødkær

Dermed optræder den tyske forbundskansler Angela Merkel igen i grønt antræk efter et 2013, hvor det bl.a. tog sin tid at få et tysk ja til redning af CO2-kvotesystemet. I opgøret om 2030-målene står Tyskland i ringhjørne med Danmark, Frankrig og fem andre lande, der kræver en bindende reduktion på 40 procent af CO2-udledningen, men også et bindende mål på 30 procent for andelen af vedvarende energi – kaldet VE.

Det fremgår af et brev til Oettinger og Hedegaard, som de otte lande sendte dagen før jul.

I fredags tørnede Connie Hedegaard og otte andre EU-kommissærer sammen i et møde, hvor man forgæves forsøgte at finde enighed om målene for den vedvarende energi.

Under mødet blev der blandt andet foreslået mål for den vedvarende energi på mellem 24 og 27 procent, inden kommissærerne gik hver til sit uden at efterlade andet end uenighed.

På den anden side står især Storbritannien, der kun ønsker CO2-mål, mens Polen groft sagt helst ville være fri for nogen mål overhovedet. Den britiske premierminister, David Cameron, satser på atomkraft, der ikke udleder CO2, men heller ikke tæller som vedvarende energi. Den danske vindmølleindustri frygter for fremtiden, hvis hans linje vinder.

»Det sætter maksimal usikkerhed om det europæiske markeds udvikling og investeringslysten på den anden side af 2020, så det er en katastrofe,« siger Jan Hylleberg, der er direktør i vindmølleproducenternes brancheforening.

Connie123

Især VE-mål og mål for energieffektivitet er vigtige for Danmark, som har mange producenter af energi- og klimateknologi som eksempelvis Vestas, der med VE-mål vil få sikkerhed for, at der er et marked for deres produkter.

Den danske vindmøllegigant gør det klart, at man om nødvendigt hellere vil vente på en aftale med forpligtende VE-mål end have en aftale ude nu.

»Timingen er mindre vigtig, så længe Kommissionen tager en ambitiøs beslutning på vegne af klimaet og den europæiske vedvarende energiindustri,« siger Michael Zarin, pressetalsmand i Vestas. Omvendt er bekymringen fra blandt andre erhvervsorganisationen Business Europe og herhjemme fra Dansk Industri, at stigende energipriser koster Europa konkurrenceevne i forhold til især USA. Men det argument afviser Vindmølleenergien som en »misforståelse« i debatten om vedvarende energi.

»Det er jo ikke udbygningen af vedvarende energi, der generelt har drevet energiomkostningen. Gennem de seneste ti år er det jo prisudviklingen for fossile brændsler,« siger Jan Hylleberg.

Den konservative EU-parlamentariker Bendt Bendtsen er på linje og frygter også en »katastrofe« for dansk erhvervsliv.

»Hvis vi får et udspil på energiområdet, der ikke giver bindende mål for hverken energieffektivitet eller VE, så er det skidt for mange danske virksomheder, ligegyldigt om de laver biodiesel eller vindmøller,« siger Bendt Bendtsen.

0987345j

Grønne organisationer i Europa advarer EU mod at udvande den hidtidige europæiske klimaomstilling, der netop er drevet frem af bindende mål for både CO2-udledning og andelen af vedvarende energi. Det næste VE-mål skal ligge over 27 procent, som ifølge Mark Breddy fra Greenpeace-kontoret i Bruxelles er det niveau, man når, hvis man slet ikke gør noget. Og det skal være bindende.

»I den værste recession, EU-landene har været ramt af i nyere tid, har erhvervslivet været hårdt ramt. Producenter af vedvarende energiteknologi har været de eneste, der har leveret fremgang. Der er en afgørende sammenhæng mellem bindende mål og levering af resultater,« siger Mark Breddy.

Næste uges udspil fra EU-Kommissionen kan udløse en kamp mellem medlemslandene, og til sidst venter EU-Parlamentet, som i sidste uge lancerede klare krav, hvis de skal godkende planen:

En bindende CO2-reduktion på 40 procent, et mål for andelen af vedvarende energi på 30 procent og en forøgelse af energieffektiviteten med 40 procent.

Hvis Kommissionen spiller ud uden de faste mål for vedvarende energi og energieffektivitet, lover Bendt Bendtsen dem »kamp til stregen« fra Europa-Parlamentet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere