Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Krisen i Qatar rammer danske virksomheder: Få overblikket her

GULF-QATAR/
Foto fra Dota, Qatar. Foto:

Verdens rigeste land, golfstaten Qatar, er blevet blokeret af flere nabolande, efter en diplomatisk krise på Den Arabiske Halvø har udviklet sig dramatisk. Vi giver her et overblik over, hvad krisen betyder for danske og internationale virksomheder.

Den stenrige golfstat Qatar er havnet midt i en dramatisk krise på Den Arabiske Halvø.

Mandag blev det lille land udsat for et koordineret, diplomatisk angreb af flere arabiske lande med Saudi-Arabien i spidsen.

Sammen med Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater, Egypten og Yemen valgte Saudi-Arabien at afbryde alle diplomatiske forbindelser til landet. De vil straffe Qatar for at yde støtte til islamistiske organisationer i Mellemøsten og for at pleje et tæt forhold til Iran. (Læs om baggrunden for konflikten her.)

Alle luft-, sø- og landveje til Qatar er blevet lukket. Og konsekvenserne er store: Qatar kan ikke længere få fødevarer og andre produkter ind i landet gennem sit eneste naboland, Saudi-Arabien. Det store flyselskab Qatar Airways mister adgang til flere af sine vigtigste destinationer. Og skibe bliver nægtet adgang til havnen i hovedstaden Doha.

Flere danske virksomheder er også ramt af krisen i Qatar. Berlingske Business giver her et overblik over, hvordan dansk og internationalt erhvervsliv bliver påvirket.

Mærsk

Mærks' rederi Mærsk Line kan ikke længere fragte varer ud og ind af Qatar.

Når Mærsk skal fragte containere til Qatar, plejer de at sejle til den store Jebel Ali-havn i nærliggende Abu Dhabi. Herfra fragtes containerskibene videre til havnen i Qatar i mindre skibe, da Mærsks' containerskibe er for store til at lægge til i Qatar.

Det er ikke længere muligt, da Abu Dhabi, som ligger i De Forenede Arabiske Emirater, er en del af blokaden mod Qatar. Myndighederne i Abu Dhabi blokerer altså skibe, der sejler mod Qatar.

»Vi arbejder på alternative løsninger, der skal sikre, at vores varer kan blive transporteret,« skriver Mærsk i en meddelelse til sine kunder. De forventer at præsentere en ny løsning i løbet af torsdagen.

GERMANY TRANSPORT

Et muligt alternativ kan være at sejle containerne til Oman, cirka 1.000 kilometer længere mod syd. Oman er ikke en del af blokaden, så herfra kan lasten sejles ind til Qatar. Det fortæller Lars Jensen, direktør i Seaintelligence Consulting, som analyserer containershipping.

Mærsk Oil er desuden partner på oliefeltet Al Shaheen i Qatar indtil midt i juli, hvor kontrakten ophører. Krisen i Qatar kommer ikke umiddelbart til at påvirke Mærsk Oil, meddeler selskabet i en mail til Berlingske Business.

Arla

Den danske mejerigigant sælger sine produkter i hele Mellemøsten, heriblandt også Qatar, hvor Arla sidder på en stor del af markedet. Størstedelen af Arlas produkter i Qatar bliver sejlet fra Europa, og vil dermed ikke blive påvirket af blokaden, fortæller Arlas globale  pressedirektør, Theis Brøgger.

En mindre del af produkterne bliver fragtet fra en fabrik i Saudi-Arabien. De varer kan ikke længere komme ind i Qatar ad den normale landvej, og vil blive erstattet af produkter, som produceres i Europa.

COWI

Rådgivningsvirksomheden COWI har mere 130 ansatte i Qatar, som hovedsagligt laver rådgivning på store byggeprojekter.

»Politisk ustabilitet er sjældent sundt for vores forretning, og vi følger udviklingen meget nøje,« skriver Kent Edvin Pedersen, managing director for COWI Qatar, i en mail til Berlingske Business.

Han forklarer dog, at COWI har velfungerende kontor i Qatar og en række nabolande, så virksomheden fortsat kan levere services til alle deres projekter i regionen.

Andre danske selskaber

Qatar-krisen har ikke alene konsekvenser for de cirka 10 danske virksomheder, der har kontorer i Qatar, men også for de mere end 100 danske virksomheder, der er til stede i Dubai og de øvrige Forenede Arabiske Emirater. Det fortæller Danmarks ambassadør i Emiraterne, Merete Juhl.

»Virksomhederne er vant til, at de lynhurtigt kan flyve ind mellem Qatar og Dubai. Så det er lidt et chok at grænserne pludselig er blevet lukket,« siger ambassadøren.

Hun har talt med flere danske virksomheder, som er bekymrede for, hvor længe konflikten vil vare, og hvordan den vil udvikle sig. Umiddelbart tyder det ikke på, at krisen bliver løst i de kommende dage, mener Merete Juhl.

»Vi er selvfølgelig stadig på et tidspunkt. Men indtil videre er konflikten bare eskaleret dag for dag, og det tyder ikke på, at den bliver fikset lige med det samme.«

Qatar Airways

Det nationale flyselskab er formentlig den store, internationale virksomhed, der er hårdest ramt af den diplomatiske hårdknude. Selskabet, der har hjemme i Doha Airport i hovedstaden, kan ikke længere flyve til de fem lande, som har isoleret Qatar.

Det betyder, at Qatar Airways dagligt må aflyse cirka 50 afgange, hvilket svarer til 10 procent af alle afgange. Derudover kommer flere fly på længere ruter, da de ikke længere må skyde genvej over saudisk luftrum.

US-POLITICS-TRUMP-SENATE

Ole Kirchert Christensen er direktør i rejsekonsulentvirksomheden Travelbroker og ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in. Ifølge ham kan den diplomatiske krise tvinge Qatar Airways i knæ.

»Krisen vil forårsage et kæmpe indtægtstab for Qatar Airways. Det betyder også, at selskabets fly kommer til at flyve længere, og det vil betyde ekstra omkostninger til brændstof. Samtidig vil der angiveligt være nogle passagerer, der vælger Qatar Airways fra,” siger han.

VM-slutrunden i 2022

Beslutningen om at afholde VM-slutrunden i fodbold i Qatar var i forvejen upopulær af mange årsager: De varme temperaturer, som betyder, at turneringen skal afholdes om vinteren. De slavelignende arbejdsforhold, som de nye stadioner bygges under. Og mistanken om, at Qatar bestak sig til værtskabet.

Blokaden skaber kun yderligere problemer for værtskabet. Qatar er i fuld gang med at bygge ni splinternye stadioner og store infrastruktursprojekter, som nu besværliggøres af, at materialer har svært ved at komme ind i landet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen