Del : SMS
Berlingske Business

Kreditkortene glødede på amerikanernes favorit-shoppedag

USA_Friday_Business
Black Friday dagen efter Thanksgiving blev traditionen tro en stor shoppedag i USA. Foto:

De amerikanske forbrugere havde spender-bukserne på fredag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Dagen, der betegnes som "Black Friday" og markerer indledningen på juleindkøbene i verdens største økonomi, gav større omsætning end ventet. Men den traditionelle shoppe-dag som ligger dagen efter Thanksgiving er blevet udvidet til at være en firedages-forbrugsevent, som i år har slået alle rekorder.

De shoppelystne amerikanske forbrugere brugte 13 pct. mere i løbet af de fire dage, viser opgørelser over omsætningen fra detailhandlen.

Samlet blev der omsat for 59,1 mia. dollar fra torsdag til søndag mod 52,4 mia. dollar i samme periode sidste år, viser tallene fra National Retail Federation.

Detailhandlen har gjort "Black Friday" til en hel uge med tilbud og rabatter, og med stadigt udvidede åbningstider og online-tilbud.

Især internethandel er blevet det helt store tilløbsstykke på selve Thanksgiving Day. Mere end 35 mio. kunder brugte helligdagen på at foretage indkøb på nettet. Ifølge analysefirmaet ComScore var der en stigning i online shopping på 26 pct. og omsætningen ramte over 1 mia. dollar for første gang.

Især detailkæder som Best Buy og JC Penney har i år markedsført massive web-baserede tilbud.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere