Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

Kinesiske Alibaba vil lave dansk onlinemarkedsplads

Kina - 20170328230540463_org.j
Kinesiske Alibaba vil ind på det danske marked. Arkivfoto. Colourbox

Den enorme, kinesisk online markedsplads Alibaba vil ind på det danske marked. Det skriver Politiken.

Alibaba er Kinas svar på Amazon og eBay. Og snart kan det også blive Danmarks svar på de to gigantiske online markedspladser. Den kinesiske storspiller er nemlig på vej til at åbne i Danmark.

Det skriver Politiken, der har talt med Alibabas næstformand Jospeh Tsai.

- I fremtiden vil vi have en forretningsdel i Danmark, som servicerer danske forbrugere. Gennem Alibaba skal de kunne købe frisk frugt fra Californien, bøffer fra Argentina og bananer fra Filippinerne, siger han til avisen.

Alibaba har musklerne til at sætte sig på det danske marked. Selskabet er enormt og førende i Kina.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Handlen via Alibaba overgår i værdi den samlede handel gennem både Amazon og eBay.

Ifølge Alibabas regnskab for regnskabsåret 2016, der sluttede med marts samme år, blev der handlet for 3323 milliarder kroner via selskabets platform i året.

I december 2016 havde Alibaba, igen ifølge selskabets egne regnskaber, 493 millioner aktive brugere om måneden.

Henrik Theil, der er kommunikationschef i Foreningen for Dansk internet Handel, mener, at Alibaba har en god chance for at blive danskernes foretrukne onlinebutik fremover.

- Det vil handle om at opbygge tillid hos de danske forbrugere, og det vil kræve en stor indsats, men omvendt har Alibaba størrelsen til at kunne gennemføre de ting, der er nødvendige, siger Henrik Theil til Politiken.

USA-TRUMP/GERMANY
For abonnenter LÆS MERE : Frygt for handelskrig lurer

Han bakkes op af Niels Bjørn-Andersen, der er professor emeritus på Copenhagen Business School og har forsket i nethandel.

- Ud over at Alibaba har en kæmpe volumen, har firmaet også en meget stor kapital, som gør, at det hurtigt kan købe de kompetencer, det måtte mangle for at komme ind på det danske marked, siger han.

Alibaba blev børsnoteret i New York i 2014 i en af de største noteringer nogensinde.

Aktiemarkedet vurderer for nuværende Alibaba til at være 1832 milliarder kroner værd eller lidt mere end 15 gange værdien af Vestas.

/ritzau/

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen