Del : SMS
Berlingske Business

Kinesisk proteinbombe kan kickstarte økonomien

til bm business / BNY f Chongqing - Kina
Der er kommet godt gang i forbruget af luksusvarer i Kina, heriblandt fødevarer. Foto:

Den velhavende middelklasse i Kina stiger eksplosivt over de kommende år. De vil have kød - og masser af det - og det kan være med til at sparke den globale økonomi i gang, viser en ny analyse fra Nykredit.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er langt fra den traditionelle kinesiske risbonde, der lever et beskedent liv, til den voksende gruppe af velhavende kinesere, der bor i byerne og får en pæn løncheck hver måned.

De moderne kinesere vil have de samme goder som i den vestlige verden. De køber vaskemaskiner og nye biler, og så spiser de kød - og masser af det.

Siden 1994 har kineserne fordoblet deres årlige forbrug af kød til 70 kilo årligt. Og trangen til protein og luksusvarer i Kina og de øvrige BRIK-lande - Brasilien, Rusland og Indien - kan være med til at sparke gang i den globale økonomi. Det konkluderer Mogens Vad, der er chefporteføljemanager hos Nykredit.

"I løbet af de kommende år vil vi se et proteinboom, som skyldes, at blandt andre kinesere og indere ikke længere bare vil sidde og spise ris. De vil have vestlige varer som mejeriprodukter, chokolade og meget kød, både kylling, svinekød og oksekød," siger han til Berlingske Business.

Kød-lavinen ruller videre til kornproducenter

Og når først kød-forbruget er røget i vejret ruller, lavinen videre. Der går nemlig meget korn til kødproduktion, ét kilo oksekød kræver syv-otte  kilo korn, og landbrugsjorden i Kina er ikke velegnet til korndyrkning.

"Det mangler de i Kina, og derfor skal det importeres, og det har så effekter på en lang række selskaber verden over, blandt andet et selskab som DS Norden, der jo transporterer de her råvarer," siger Mogens Vad og fortsætter:

"Tendensen gavner jo også landbrugslandene, der oplever øget efterspørgsel og kan sætte kornpriserne i vejret, og det er også godt for eksempelvis producenter af kunstgødning," siger han.

Også olieforbruget og oliepriserne har udsigt til at ryge i vejret, fordi asiaterne får flere biler og bruger mere energi til at varme deres huse op. I dag bruger en gennemsnitlig kinesisk indbygger cirka tre tønder olie om året.

"Det forventer vi vil stige markant til omkring samme niveau som i Sydkorea, hvor de bruger omkring 16 tønder olie året, dog ikke helt op til niveauet USA, som ligger på omkring 25 tønder olie," siger Mogens Vad.

Middelklassen bugner i BRIK-landene

En god indikator for, hvor hurtigt "proteinbomben" vil sparke gang i økonomien, får man ved et kig på finanshuset Morgan Stanleys statistikker over, hvor hurtigt middelklassen i BRIK-landene vokser.

Morgan Stanley definerer en middelklasse-husstand som en husstand med en disponibel indkomst på over 10.000 dollar. I starten af 1990erne var der kun et par millioner middelklasse-husstande i BRIK-landene til sammen, men efter 2003 gik det stærkt.

I 2008 voksede BRIK-landenes middelklasse sig større end den amerikanske, og i løbet af 2012 er den også ved at have vokset sig større end den samlede middelklasse i Eurolandene.

Artiklen fortsætter under billedet
pix_kina
Den voksende middelklasse i BRIK-landene har overhalet USA og Eurolandene og har udsigt til at stige eksplosivt de kommende år. Foto : Morgan Stanley Research

I øjeblikket er der cirka 140 millioner middelklasse-husstande i henholdsvis BRIK-landene og eurolandene, men Morgan Stanleys fremskrivninger peger på, at om bare 10 år vil der omkring 150 millioner i eurolandene og hele 350-400 millioner middelklasse-hjem i BRIK-landene.

"Stigningen er gået som en raket i BRIK-landene, hvilket især skyldes udviklingen i Kina og Rusland," siger Mogens Vad.

Protein-lavinen kan føre til global vækst

Den voksende middelklasse har også fået vokseværk i takt med, at levealderen i BRIK-landene er steget. I Kina var den gennemsnitlige levealder 44 år i 1960, den er nu steget til 73 år, og tendensen er den samme i Indien, hvor levealderen også er røget kraftigt i vejret de seneste år.

Ifølge Nykredit-økonomien er der så mange afledte effekter af den voksende middelklasse, at det kan have afgørende betydning for væksten i den globale økonomi.

"Hvis ikke efterspørgslen i de her lande var så stor, så var der mange store europæiske selskaber, der ville have problemer, fordi især forbruget i mange sydeuropæiske lande er gået helt i stå," siger Mogens Vad og fortsætter:

"Middelklassen i BRIK-landene er med til at skabe global vækst, så derfor tror jeg, at Kina igen kommer op på vækstrater på omkring otte procent til næste år, mens vi nok vil se vækst på omkring halvanden til to procent i USA, mens Europa stadig vil have problemer, siger Mogens Vad.

Den kedelige side af vækstmedaljen

Der er dog også umiddelbart kedelige konsekvenser af BRIK-landenes velstandsboom, nemlig at befolkningerne får de samme skavanker som i den vestlige verden.

"Problemer med sygdomme som diabetes stiger eksplosivt i Asien og Latinamerika, fordi folk får råd til mere mad og bliver federe," siger Mogens Vad og fortsætter:

"Det mærker et selskab som Novo Nordisk, som jo har en fantastisk voksende efterspørgsel efter insulin. De sidder med over 50 procent af markedsandelen i et land som Kina og kan se frem til bugnende marked i de kommende år," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere