Del : SMS
Berlingske Business

Kinesere satser stort på norsk vandgigant

glass of water
Et glas med vand. FOTO: Iris.

Det kinesiske investeringsselskab Reignwood Group har investeret rundt regnet en milliard norske kroner, cirka 750 millioner danske kroner, i kildevandsfirmaet Voss. Nordmændene får dermed en tiltrængt pengeindsprøjtning til den blødende bundlinje.

Artiklen fortsætter under annoncen

Pengene har fosset ud af virksomheden i næsten to årtier.

Det norske selskab Voss, som sælger norsk kildevand på designerflasker, har således tabt i omegnen af 440 millioner danske kroner siden 1998. Men nu er der hjælp på vej fra den anden side af kloden.

Voss får nemlig nye hovedejere, idet det kinesiske investeringsselskab Reignwood ifølge Dagens Næringsliv poster omkring 750 millioner danske kroner i den hårdt pressede kildevandsgigant. Og det glæder firmaets norske stiftere.

»Det er helt fantastisk,« lyder det fra 41-årige Christopher Harlem, som tilbage i 1998 etablerede virksomheden sammen med sin barndomsven Ole Christian Sandberg.

Livsværk til salg længe

Mod slutningen af 1990'erne satsede Harlem og Sandberg stort på virksomheden, som de postede cirka 230.000 kroner i til at begynde med. Siden har Christopher Harlem bidraget med omtrent 30 millioner kroner i frisk egenkapital.

Men de to norske kildevandsmoguler har altså ikke været i stand til at drive en lønsom forretning som eksportører af luksusvand. Virksomheden har således været til salg i over et år.

Selv om firmaets salgsrådgiver, den amerikanske storbank Goldman Sachs, angiveligt har haft de nye kinesiske ejere på krogen siden i sommer, faldt aftalen om den massive kinesiske investering først på plads i begyndelsen af 2016.

»Det var vigtigt for os at finde en samarbejdspartner og strategisk aktør inden for drikkevareindustrien, som kan bringe Voss-brandet ind på nye markeder,« forklarer Rune Fløgstad, administrerende direktør i Selvsaag Invest, som ejer store dele af aktierne i kildevandsselskabet.

03busLars Schrøder1.jpg

Kinesisk kvantespring

Og netop drikkevareindustrien er ikke fremmed land for det kinesiske Reignwood.

Mens investeringsselskabet har postet penge i mange forskellige brancher i løbet af de senere år, er de særligt vokset frem som distributør og rettighedsindehaver af den populære energidrik Red Bull på det kinesiske marked.

Den erfaring skal kineserne nu bruge til at overbevise en voksende kinesisk middelklasse om, at luksuskildevand på cylinderformede flasker er en fornuftig ting at bruge sine sparepenge på.

Aquaporin

Efterspørgslen på europæiske fødevareprodukter er i de senere år vokset massivt i Kina, og Reignwoods ejer, Changchai Ruayrungruang skriver i en e-mail til Dagens Næringsliv, at de har massive ambitioner med opkøbet af Voss.

Venter overskud

Opkøbet kan sågar gå hen og vende det norsker selskabs blødende bundlinje til en rentabel forretning for nordmændene. Det spår i hvert fald Rune Fløgstad.

»Selv uden vores nye ejere forventede vi at fordoble salget i løbet af to til tre år. Nu kommer vi så tilmed til at gå ind på det store kinesiske marked, så vi tror på, at det kan blive et kvantespring for os,« siger han.

Til BT Michael Rene Jensen

Årevis med underskud i forretningen viste sig mest tydeligt under Finanskrisen i 2008, hvor salget af kildevand til USA stagnerede. Siden er det gået bedre for Voss, som i 2014 sikrede sig et beskedens overskud på driften før afskrivninger i 2014. Og snart er der sorte tal over hele bundlinjen, håber Rune Fløgstad.

»Vi har en betydelig vækst, og det er en vigtig bekræftelse for os selv og for omverdenen, at selskabet er begyndt at vise lønsomhed,« siger han.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere