Del : SMS
Berlingske Business

Kinas turister har opdaget Grønland

13busKinaGrønlandTian.jpg
Tian Xiaochen nød især stilheden i Grønland. Privatfoto

Mindst 1.000 kinesere har i år været i Grønland. Det er en fordobling på et par år og får nu Visit Greenland til sætte særligt fokus på kineserne.

Artiklen fortsætter under annoncen

For Tian Xiaochen er et af de bedste rejseminder fra Grønland stilheden.

»Der var utroligt stille. Der var faktisk ingen lyde bortset fra nogle fugle,« husker hun. Den 27-årige kineser landede i slutningen af oktober i Nuuk og brugte fire dage i byen og de nærliggende egne.

»Jeg har altid været fascineret af vinter og kolde steder. Jeg har tidligere været på Island, og på et tidspunkt gik det op for mig, at det ikke var så svært at komme til Grønland, som jeg troede. Det er ikke en billig destination, men det var nyt,« siger TianXiaochen.

grønland

Turen til Grønland gik via Island. Om bord på det lille Air Iceland-fly med plads til omkring 30 personer var hun og hendes veninde ikke de eneste kinesere. Der var også en gruppe på syv af deres landsmænd på jagt efter nordlys.

De seneste år har minebyggeri og muligheden for en mindre invasion af kinesiske migrantarbejdere været et stort emne i Grønland.

Men nu tyder alt på, at en ganske anden – og mere velhavende – type kinesere strømmer til.

De fleste grønlandske hoteller er først i år begyndt at registrere kinesere selvstændigt i deres statistikker, hvor de førhen kun blevet noteret som »kommende fra Asien«. Men tendensen er ikke til at tage fejl af. Ifølge en optælling lavet af Visit Greenland har flere end 1.000 kinesere besøgt Grønland i løbet af i år. Det er en fordobling i løbet af et par år. De to mest populære rejsemål er Ilulissat i Nordvestgrønland og Kulusuk i Østgrønland, mens en mindre gruppe har været forbi Nuuk.

Grønland

»Det kom lidt bag på os, for selv om vi havde noteret os små grupper hist og her i løbet af vores højsæson fra slut-juni til midt-august, så havde vi ikke drømt om, at vi allerede havde rundet de 1.000 kinesere. Det er en milepæl i forhold til, hvad vi regner som en anseelig størrelse fra et nyt marked,« siger Malik Milfeldt, seniorkonsulent ved Visit Greenland.

Det anslås, at omkring 70.000 turister hvert år besøger Grønland. De fleste kommer fra Norden, Tyskland, USA, England og Sydeuropa.

Moderne kinesiske turister

Selv om mange lande og rejsemål i disse år oplever øget interesse fra Kina, er stigningen i antallet af kinesiske turister til Grønland bemærkelsesværdig. Og turismemyndighederne har svært ved at slå fast, præcis hvad der har forårsaget den pludselige interesse. Derfor vil Visit Greenland fra begyndelsen af det nye år iværksætte et nyt Kina-projekt. Målet er at tiltrække endnu flere kinesere og at blive klogere på, hvad de efterspørger.

Normalt kan besøgende inddeles i 11 forskellige typer som globetrotteren eller naturnyderen. Men med kineserne kan det være, at der skal opfindes en helt ny kategori, fortæller Malik Milfeldt. En mindre, men ikke uvæsenlig, observation har været, at de hoteller, der tilbyder asiatisk mad, tiltrækker flest kinesere.

Grønland olie

Med nye og eksisterende samarbejdspartnere håber Visit Greenland at gøre Grønland mere synlig for de mange potentielle tilrejsende kinesere.

I Kina er Albatros Travel det eneste danske rejsebureau involveret i at få kinesiske turister sendt til Grønland. De sidste to år har firmaet sammen med grønlandske partnere arrangeret en Grønlandsdag i Beijing og sendt kendte kinesiske bloggere til Grønland for at markedsføre rejsemålet. Ifølge landechef for Albatros Travel i Kina, Anders Ellemann Kristensen, er de kinesere, der vælger at rejse til Grønland, mere selvstændige end andre kinesiske turister.

»Det ser ud til, at de oftest rejser individuelt og ikke i grupper, så det er den moderne kinesiske turist, der tager på den type tur,« siger han.

Tian Xiaochen er i dag bosat i Singapore og arbejder som PR-konsulent. Hun håber på at vende tilbage til Grønland en sommer og blive der i længere tid. Hun er overbevist om, at mange flere kinesere vil følge hende, hvis de bliver gjort bedre opmærksom på muligheden.

sælskind

»Der er ikke nok online rejseinformationer på kinesisk om Grønland. Jeg tror, at mange kinesere ikke er klar over, at de kan rejse dertil,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere