Del : SMS
Berlingske Business

Kinas konkurrencedygtighed smuldrer

pix-kina
Foto:

Kina har hidtil været den helt store spiller i fremstillingsindustrien gennem sine lave omkostninger, men nye tal antyder, at den position er truet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange producenter af alt fra håndtasker til elektronik flytter i stedet produktionen til det sydøstlige Asien. Det skriver Wall Street Journal.

I 2012 faldt indstrømningen fra direkte investeringer fra udlandet med 3,7 pct. til 111,72 mia. dollar, offentliggjorde Kinas handelsministerium onsdag. Det er første gang, at direkte investeringer til Kina falder set over et helt år siden 2009, hvor landet blev ramt af følgevirkninger fra den globale finanskrise.

Selvom nedgangen denne gang er delvist cyklisk, er den også et resultat af en længerevarende tendens med stigende lønninger og andre omkostninger, som har gjort Kinas fremstillingsindustri mindre attraktiv, lyder det fra økonomerne.

Kinas svækkede konkurrenceevne er dog ikke udelukkende en forbandelse for landet, som ønsker et skift til produktion af højere værdi og derved stigende indtægter. Udfordringen for de kinesiske ledere er derfor at sikre, at den mindre vægt på fremstilling opvejes af jobskabelse i andre sektorer.

- Vi ved, at vi ikke kan blive ved med at være afhængige af konkurrencemæssige fordele gennem lavere priser. Vi er nødt til at accelerere en opgradering af værdiskabelsen af vores produkter, sagde Shen Danyang, talsmand for handelsministeriet, på et pressemøde onsdag ifølge Wall Street Journal.

Skiftet væk fra Kina betød markante stigninger i direkte investeringer fra udlandet for flere lande i Sydøstasien. Thailand gik frem med 63 pct. i 2012, mens Singapore i de første ni måneder af 2012 havde en fremgang på 27 pct.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere