Berlingske Business

Kinas inflation vender klart den forkert vej i september

CHINA-ECONOMY/INFLATION
REUTERS/Wong Campion Foto:

De kinesiske producentpriser faldt igen i september, hvilket forlænger perioden med prisfald hos producenterne til 43 på hinanden følgende måneder.

Faldet er som i august på 5,9 pct. i henhold til data fra National Bureau of Statistics i Beijing torsdag morgen.

Dermed levede prisudviklingen op til analytikernes forventninger, idet der var estimeret et prisfald på netop 5,9 pct.

Dataenen viser samtidig en skuffende stigningstakt i forbrugerpriserne. Her lå prisstigningen på 1,6 pct. på årsbasis, hvor analytikerne havde forventet en stigning på 1,8 pct.

Måneden før var stigningstakten i forbrugerpriserne 2,0 pct.

- Udsigterne for økonomien er stadigvæk ikke gode. Svag ekstern og indenlandsk efterspørgsel har en mere alvorlig indvirkning på de indenlandske producenter. De seneste mange data har ikke vist nogen tegn på stabilisering, vurderer økonom Liu Yaxin fra China Merchant Securities Co. i Shenzhen.

Med en forbrugerpris-inflation langt under Beijing-regeringens mål på 3 pct. på årsbasis, er der lagt i ovnen til, at centralbanken yderligere lemper vilkår for udlån trods de allerede fem rentereduktioner over knap et år.

Afmatningen på ejendomsmarkedet har reduceret husholdningernes prisudvikling, mens en industriel overkapacitet, råvareprisfaldet og den træge globale efterspørgsel har presset priserne på såvel råvarer som færdigprodukter hos de kinesiske fabrikker.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen