Del : SMS
Berlingske Business

Kinas globale indkøb version 2.0

20BUSGENERAL-ELECTRIC-RESUL.jpg
Den kinesiske elektronikproducent Haiers køb af amerikanske General Electrics division for hårde hvidevarer demonstrerede tydeligt den nye kinesiske strategi for opkøb og investeringer i udenlandske virksomheder. Foto: Jim Young/Reutes

Den laveste vækst i 25 år og intens konkurrence hjemme i Kina får flere kinesiske virksomheder til at se mod udlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

I de fleste lande ville en årlig vækst på næsten syv procent føre til jubel. Bare ikke i Kina.

Tirsdag annoncerede de kinesiske myndigheder, at verdens næststørste økonomi i 2015 voksede med 6,9 procent. Det laveste tal i 25 år. Det siger ikke så lidt om Kinas udvikling de seneste par årtier – og om en ny økonomisk virkelighed, den kinesiske regering kæmper med at håndtere. For landets ledelse har det ikke været en drømmestart på det nye år. Alene i den korte periode siden nytåret er aktiekurserne dykket med omkring 20 procent, de økonomiske nøgletal fra industrien har skuffet, og eksporten er igen faldet.

CHINA-ECONOMY/GDP

Så selv om væksten stadig er til stede, oplever mange virksomheder, at det er blevet væsentligt sværere at hive et fornuftigt overskud hjem. Øget konkurrence og stigende lønninger bliver ofte nævnt som en vigtig del af forklaringen. Mange kinesiske virksomheder vender derfor blikket mod udlandet.

2016 har allerede budt på flere bemærkelsesværdige investeringer foretaget af kinesiske selskaber. Først var ChemChina som del af et konsortium med til at købe tyske KraussMaffei for over syv mia. kroner. Samme statsejede kinesiske kemikaliegigant lagde sidste år 52,3 mia. kroner for den italienske dækfabrikant Pirelli. Begge handler er de største kinesiske investeringer nogensinde i henholdsvis Italien og nu Tyskland.

CHINA-ECONOMY-STOCKS

To dage senere var Kinas rigeste person på opkøb i USA. Wang Jianlins formue er skabt ved ejendomsudvikling og salg, men de seneste år har han investeret enorme beløb i film- og underholdningsbranchen. Hans virksomhed Dalian Wanda Group ejer både filmstudier og en biografkæde – og nu også det amerikanske produktionsselskab Legend Entertainment. Prisen var 24 mia. kroner, hvilket er det største kinesiske køb i Hollywood til dato.

Men årets hidtil mest markante handel står elektronikproducenten Haier bag. For den nette sum af 37 mia. kroner har kineserne erhvervet General Electrics produktion af hvidevarer. Haier er et godt eksempel på et kinesisk selskab, der har svært ved at vokse yderligere hjemme i Kina og derfor forsøger at øge sin tilstedeværelse uden for landets grænser. Samtidig giver investeringen adgang til ny teknologi, der kan føres tilbage til Kina og bruges på virksomhedens vigtigste marked.

RB PLUS Otte selskaber trækker skattelæsset

Den lavere vækst og skærpede konkurrence på hjemmemarkedet er på den måde et kinesisk incitament til at sende flere investeringer ud af landet. En tendens de enorme svingninger på landets børser er med til at forstærke. Og at lade pengene stå i banken er ikke en god forretning i Kina. Der foregår derfor en slags international kompensering, hvor både den politiske ledelse og de store selskaber ser mod udlandet, forklarede professor David Kelly, der er forskningsdirektør i tænketanken China Policy, i går ved et arrangement i Beijing.

Og i modsætning til tidligere er det ikke længere råvarer og mineraler, der er i fokus. Det handler i højere grad om viden og om at få afsat kinesiske produkter. Derudover er der sket et skifte i måden, opkøbene finder sted på. I dag er der større tilbøjelighed til, at de kinesiske virksomheder går med i konsortier eller nøjes med at købe en andel i et firma. Det skyldes en erkendelse af, at kulturforskelle og manglende kendskab til lokale forhold kan være svært at håndtere alene.

CHINA NATIONAL DAY

På den baggrund vurderer David Kelly, at der i dag er tale om en version 2.0 af kinesiske opkøb og investeringer i udlandet. Og stadig med solid opbakning fra toppen af Kommunistpartiet. Det kommer til udtryk i kraft af de omfattende rejseaktiviteter den nuværende ledelse har foretaget. Her er kinesiske erhvervsinteresser altid på agendaen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere