Del : SMS

Kina vil tillade private banker i 2014

Kina
Nye regler i Kina vil tillade skabelsen af private kinesiske banker. Foto:

Kinas politiske ledelse vil fra i år åbne for landets hidtil statsdominerede banksektor, ved at tillade op til fem private banker i løbet af 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen

De nye regler i Kina, der vil tillade skabelsen af private kinesiske banker, kommer ifølge talsmænd for regeringen som et led i reformer, der skal løsne statens greb om industrien og føre til højere økonomisk vækst på lang sigt.

Det skriver The Guardian.

Skiftet i den officielle politik kommer på et tidspunkt hvor den kinesiske økonomi møder kritik fra både ind- og udland for at have for meget statskontrol og korruption. Samtidig har den kinesiske økonomiske motor mistet noget af dampen, med faldende vækstrater over de eneste kvartaler.

CHINA

Den nuværende statsstyrede banksektor i Kina låner primært ud til andre statsejede selskaber, hvilket kritikere siger hæmmer iværksætteriet og dermed jobskabelsen og væksten i verdens næststørste økonomi.

Regeringen har endnu ikke oplyst om hvilke områder af banksektoren private vil få lov til at operere i, men udlån til entreprenører nævnes som centralt af flere kilder. På længere sigt er hensigten også, at udenlandske banker skal have større adgang til at gøre forretning i Kina, har regeringen udmeldt.

CHINA-US-ECONOMY-CURRENCY-PAULSON

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere