Del : SMS
Berlingske Business

Kina-ambassadør: »Se at få gang i samarbejdet«

1001FAJ
Friis Arne Petersen, Danmarks ambassadør i Kina Foto:

Danske designvirsomheder bør gå sammen om fælles fremstød af møbler med henblik på en langsigtet bearbejdning af det kinesiske marked, siger Friis Arne Petersen, Danmarks ambassadør i Beijing.

Artiklen fortsætter under annoncen
Fødevare- og landbrugsindustrien, energiindustrien og miljøteknologiindustrien gør det. De udnytter den kraftigt stigende efterspørgsel i Kina på kvalitetsprodukter fra Vesten og især Skandinavien til fælles fremstød og samarbejde. Og det samme bør danske designvirksomheder gøre, mener Friis Arne Petersen, Danmarks ambassadør i Kina.

»Afsætningen af f.eks. danske designmøbler eller andre designprodukter kan blive meget stor. Det passer fint ind i den kinesiske regerings ambitioner om at få en mere forbrugsbåret økonomi i de kommende årtier for at få gang i væksten af mange forbrugsgoder med stort designindhold. Men Danmarks designbranche skal selv finde en samarbejdsmodel. Min anbefaling er, at danske designvirsomheder skal gå sammen om fælles fremstød af møbler for at få gang i en langsigtet bearbejdning af det kinesiske marked,« siger Friis Arne Petersen.

Førstemanden på en af de allerstørste danske ambassader, Beijing-ambassaden, er dog skeptisk over for eventuelt at etablere et dansk designcenter eller udstillingscenter i Kina. Med et dansk designinstitut i f.eks. storbyen Shanghai på Kinas østkyst risikerer industrien ikke at nå tilstrækkeligt mange af de potentielle kinesiske kunder.

10BUSPix-hoej-Jacob-Holm.jpg

Hos møbelvirksomheden Carl Hansen & Søn, der har en stærkt voksende eksport til Kina, er administrerende direktør Knud Erik Hansen parat til at tale med kolleger i branchen.

»Vi siger aldrig nej til at sætte os ned og tale med en af vores kolleger, og slet ikke Fritz Hansen. Vi har en fin eksport, som vokser hver dag, og vi har vores egne folk i Kina. Det er en meget vanskelig proces at blive etableret i Kina. Jeg kan godt se, at det er en god idé. Men vi har hver vores måde at gøre tingene på,« siger han om Fritz Hansen-direktør Jakob Holms forslag om, at danske designvirksomheder i Kina må gå sammen om en fælles markedsføring og etablering af et fælles center for at vise deres produkter og ideer.

Et vanskeligt samarbejde

Knud Erik Hansen, der ikke ønsker at oplyse tal for Fritz Hansens eksport til Kina, gør det klart, at danske møbel- og designvirksomheder har en meget forskellig tilgang til, hvordan de handler og arbejder på det kinesiske marked.

Derfor finder han det meget vanskeligt etablere et samarbejde i branchen.

Skiftende danske handels- og fødevareminstre har sammen med landbrugets og DIs branchenorganisationer været på fremstød for danske fødevarer i Kina. I 2012 underskrev brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer og China Green Food Development Center en aftale om øget samarbejde for at øge mulighederne for flere samarbejdsaftaler for yderligere markedsadgang for danske økologiske og grønne fødevarer.

kina

I brancheorganisationen Landbrug og Fødevarer vurderede statistikchef Finn Christensen i slutningen af 2013, at den danske fødevare- og landbrugseksport til Kina i 2013 sætter rekord på mellem 16 og 17 mia. kroner mod 14 mia. kroner i 2012. Det er især store aktører som pelsvirksomheden Kopenhagen Fur, mejerikoncernen Arla Foods og kødkoncernen Danish Crown, der vækster.

Organisationen skønner, at Kina inden for de kommende år kan blive det næststørste eksportmarked for den danske fødevareklynge. Er danske fødevarevirksomheder i stand til at udnytte mulighederne, ventes Landbrug & Fødevarer en eksport til Kina på mere end 35 milliarder kroner i 2017.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere