Del : SMS
Berlingske Business

Kan Danmark hoppe på Indiens økonomiske tigerspring?

INDIA-RUSSIA-TRADE-DIPLOMACY-DIAMOND-SANCTION-FILES
Den indiske økonomi er i voldsom vækst, og den danske handels- og udviklingsminister opfordrer danske virksomheder til at klø på og springe op på ryggen af den indiske tigerøkonomi. Men selv om 120 danske virksomheder har etableret sig i Indien, er de dansk-indiske handelstal nedslående og i markant tilbagegang. Det kan skyldes den endnu uafsluttede konflikt i Niels Holck-sagen. Foto:

Efter et par års tomgang, kommer der nu på ny turbo på den indiske økonomi. Og striden om våbensmugleren Niels Holck skal ikke afholde danske virksomheder fra at klø på. Det fastslår både handels- og udviklingsminister Mogens Jensen og Dansk Industri.

Artiklen fortsætter under annoncen

For nylig kunne den indiske regering overbringe den glade nyhed om, at landets bestand af tigre er steget voldsomt efter en målrettet indsats siden 2006.

Men det er ikke kun indernes nationaldyr, der trives. Det gør den indiske økonomi også, og her skyldes fremgangen ligeledes en prioriteret kampagne oven på en årrække med mindre damp på kedlerne.

»Efter nogle års moderat vækst i det kæmpestore land, ser prognoserne nu for alvor lyse ud for den indiske økonomi. Optimismen er tilbage,« fastslår Kunal Singla, der er direktør for DIs (Dansk Industri) kontor i Indiens økonomiske hovedstad Mumbai.

INDIA-POLITICS-ENVIRONMENT-JAVADEKAR

Investeringsbanken Morgan Stanley slår fast, at Indien vil blive en af de hurtigst voksende økonomier i Asien i 2015 og spår en indisk vækstrate på 6,3 procent i indeværende år. Ifølge Kunal Singla er det forventningen, at den 1,2 milliarder store befolkning får endnu mere at glæde sig over i form af stigende vækstrater de følgende år. Står det til Indiens nye regering, skal det sydasiatiske kæmperige ligefrem være det nye asiatiske væksteventyr med samme vækstrater, som den kinesiske nabo har oplevet de seneste mange år.

Og det eventyr skal danske virksomheder være en del af mener DI, der i november sidste år sendte administrerende direktør, Karsten Dybvad, og direktør Thomas Bustrup til Indien for at tage bestik af mulighederne for dansk eksport og investeringer.

Men hov – hvad med den årelange og fast-låste dansk-indiske strid om våbensmugleren Niels Holck, som Indien vil have udleveret og retsforfølge for at have forsynet en indisk oprørsgruppe med flere tons våben tilbage i 1995? Striden har jo i årevis forpestet forholdet mellem regeringerne i København og New Delhi og – har det heddet sig – spændt ben for danske virksomheders muligheder på det indiske marked.

AMAZON-SMARTPHONE-FIRE/

Klø bare på

Men klø bare på, lyder opfordringen fra handels-og udviklingsminister Mogens Jensen (S), der for et par uger siden har været i Indien for at deltage i landets største, internationale erhvervskonference, hvor han i tre omgange fik lejlighed til at veksle et par ord med landets nyvalgte premierminister, Narendra Modi.

Og Niels Holck blev ikke nævnt med ét ord, og sagen bør ikke få virksomhederne herhjemme til at holde sig tilbage på det indiske marked, lyder det fra ministeren.

»Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvad man tænker, og hvilken rolle sagen spiller, men den blev slet ikke nævnt i mine samtaler med den indiske premierminister. Tværtimod var udgangspunktet det dansk-indiske venskab og det store potentiale for et styrket samarbejde,« siger Mogens Jensen.

»Premierminister Modi er meget optaget af hele det grønne område, vedvarende energi og vand – alt sammen noget, hvor danske virksomheder er førende,« understreger handels- og udviklingsministeren.

TWITTER-RESULTS/

Et kig på eksporttallene er ellers ikke videre opløftende. Den danske vareeksport til Indien har været faldende over de seneste par år. Mellem 2011 og 2014 fra ca. 2,9 mia. kr. til 1,9 mia. kr., ifølge Dansk Industri.

Men faldet kan på ingen måde bare tilskrives Niels Holck-sagen, understreger DIs mand i Indien.

»Faldet i den danske eksport kan skyldes mange ting: Økonomisk stagnation med en vækst på under fem procent, høj inflation, svag rupee (den indiske valuta, red.), høj korruption og politisk dødvande. Det er derfor, at der er så stor opbakning til den ny premierminister, Narendra Modi. Han har lanceret det nationaløkonomiske udspil Make in India, fordi Indiens økonomi nu for alvor skal bringes ind på den internationale erhvervsarena inden for produktion, byggeri, udenlandske investeringer samt teknologisk udvikling og innovation,« siger Kunal Singla, der samtidig peger på, at et større antal danske virksomheder allerede har fundet vej til Indien.

CHINA_vaekst_Business

Nedslående danske eksporttal

Trods de nedslående danske eksporttal har godt 120 danske virksomheder etableret sig i Indien, og trods udfordringer med bureaukrati, et hav af regler og mangelfuld infrastruktur har store danske virksomheder som bl.a. Danfoss, Rockwool, Grundfos, Carlsberg, F.L.Smidth, Vestas og DSV øjnene rettet mod potentialet i Indiens nye rolle som vækstcenter i regionen og hele Asien.

Danfoss har netop indviet produktions- og forskningsfaciliteter i millionbyen Chennai, det tidligere Madras, i det sydlige Indien – en investering på 500 millioner kroner – og Carlsberg oplever stor vækst i landet og har planer om at bygge tre nye fabrikker hvert andet år de kommende mange år. Vestas har ligeledes genetableret sig på det indiske marked med en ny og skarpere forretningsmodel i nyt partnerskab med det indiske energiselskab Powerica.

Ifølge Kunal Singla er det ikke kun de større etablerede virksomheder herhjemme, der har slået sig ned i Indien. Det samme har en lang række danske virksomheder, der opererer på det indiske marked via forhandlere og agenter.

Danfoss

»Danske firmaer har typisk stærke positioner på mange nichemarkeder i Indien inden for eksempelvis infrastruktur, enzymer, pharma og industrielle komponenter,« oplyser Kunal Singla, der understreger, at væksten i den indiske økonomi vil give landets efterhånden store urbane middelklasse øget købekraft, og det betyder øget efterspørgsel på produkter af høj kvalitet i de kommende år.

Investeringer er velkomne

Med den storstilede lancering af kampagnen Make in India vil premierminister Modi gøre Indien til »en destination for storproduktion på internationalt niveau«, som Kunal Singla udtrykker det.

Målet er at gennemføre de strukturelle ændringer i Indiens økonomi, der hidtil har fået landet til at hænge i bremsen på produktionsområdet.

»Make in India skal føre til en effektivisering og afbureaukratisering og skal dermed bekæmpe et udbredt problem, da forældede regler og rigid forvaltning – populært kaldet redtape og license raj – ofte sætter en kæp i hjulet på mange investeringer, og betyder, at virksomhederne drukner i tilladelser og papirarbejde,« forklarer Kunal Singla.Make in India har også til formål at tiltrække udenlandske investorer. Ifølge DI har Indien over de seneste ti år modtaget omkring 1.370 mia. kr. i udenlandske investeringer, men det kan ikke engang måle sig med Mexico og slet ikke med Kina. De to vækstlande har i samme periode modtaget 1.477 mia. kr. (Mexico) og 11.962 mia. kr. (Kina) i udenlandske investeringer.

Sammenholder man de udenlandske investeringer i de tre lande med befolkningstallet er forskellen endnu mere markant. Indien har modtaget 1.095 kr. per indbygger, mens Mexico har modtaget 12.063 kr. og Kina modtaget 9.157 kr. per indbygger i perioden. Det er derfor ikke uden grund, at gennemsnitsindkomsten er betydeligt lavere i Indien, konkluderer DI, der understreger, at landet alene på grund af sin størrelse og den økonomiske vækst bør være på radaren hos de fleste større virksomheder herhjemme.

Og det er handels- og udviklingsminister Mogens Jensen altså enig i. Ikke mindst efter hans deltagelse i den stort anlagte erhvervskonference i delstaten Gujarat.

»Min oplevelse og hele delegationens oplevelse var, at vi blev positivt modtaget,« siger Mogens Jensen, der dog må erkende, at det dansk-indiske forhold fortsat ikke er godt nok til, at Danmark kan udsende en såkaldt vækstrådgiver. Det er Udenrigsministeriets seneste skud på stammen i forsøget på at fremme dansk eksport. Mellem 15 og 20 vækstrådgivere skal målrettet arbejde på at fremme danske løsninger på udfordringerne i verdens vækstøkonomier som eksempelvis Kina, Kenya, Brasilien, Ghana, Indonesien og Myanmar.

Holck-sagen blokerer

Men indtil videre blokerer striden om udleveringen af våbensmugleren Niels Holck altså for en dansk vækstrådgiver i det store sydasiatiske land – og der er ikke en løsning i syne lige om hjørnet. Ganske vist synes Indiens nye premierminister at være mindre optaget af sagen end de forrige regeringer, men uanset om den nu går 20 år tilbage, er den stadig indenrigspolitisk betændt i Indien.

Modi, der selv har en fortid som succesrig forretningsmand, forekommer at være pragmatiker og menes at være utilfreds med Udenrigsministeriet og pønser angiveligt på at skifte nogle af ansigterne ud. Men ifølge indiske medier arbejder myndighederne i den delstat, hvor Niels Holck forsynede oprørerne med våben, på at sende Danmark en ny udleveringsbegæring.

Kommer den, skal Danmark for alvor klø på for at få en ordentlig plads på ryggen af den indiske tiger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere