Del : SMS
Berlingske Business

Kampen om fremtidens bil spidser til

Toyota
Foto:

Toyota forventer at sende deres første brintbil i produktion næste år, og japanerne langer nu ud efter andre producenter, som har nejhatten på over for teknologien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Toyotas brintbil bliver lige så succesfuld som hybridbilen Prius.

Så klar er meldingen fra den japanske bilproducent, efter at flere prominente navne i bilbranchen ellers har erklæret deres mistro til brintbilen.

Bob Carter, direktør for Toyotas bilforretning, langer samtidig over for Reuters ud efter stifteren af Tesla Motors Elon Musk, administrerende direktør i Nissan Carlos Ghosn og tidligere VW-chef Jonathan Browning, som alle har været skeptiske over for perspektiverne i brintbilen.

»Personligt er jeg ligeglad med, hvad Elon, Carlos og Jonathan har at sige om brændselsceller. Det minder meget om slutningen af 1990erne, hvor vi introducerede Prius,« siger Bob Carter til Reuters med henvisning til den sidenhen succesfulde hybridbil, som man har solgt i hen ved seks millioner eksemplarer.

Biler_premium_analyse

 

Fælles for de tre firmaer, som de tre herrer repræsenterer, er, at de satser benhårdt på el-biler. Toyota derimod går efter brint, og dermed spidser kampen til om, hvad der bliver den dominerende teknologi bag fremtidens bil.

Kritikken af brintbilen går især på, om der nogensinde vil være tankstationer nok til, at bilisterne kan køre rundt, men det tror man fuldt og fast på hos Toyota.

Toyotas første brintbil forventes i produktion i 2015, og hos japanerne er man altså overbevist om, at den kan matche den succes, deres Prius-model har oplevet.

»Om ti år har jeg en fornemmelse af, at vores brintbil vil blive set på med samme øjne,« siger Bob Carter.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere