Del : SMS
Berlingske Business

Jysk pioner i Laos

13BUSCare_Laos_Mascot.jpg
Syerskerne hos Mascot fremstiller arbejdstøj af høj kvalitet, som sælges til høje priser.?Foto: Steen Brogaard

Globaliseringen er endnu ikke nået til et af verdens fattigste lande, Laos, i Asien. Men nu tager Silkeborg-virksomheden Mascot springet og etablerer sig som den første danske virksomhed med et fabriksanlæg og 800 medarbejdere – og lave lønninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

John Grosbøl stråler om kap med Michael Grosbøl. Far og søn. Det er en stor dag; endnu en stor dag for virksomheden Mascot med hjemmebase i Sejs ved Silkeborg. En virksomhed etableret i 1982 af den nu 78-årige John Grosbøl, men i de seneste næsten to årtier styret og ejet af sønnen, administrerende direktør Michael Grosbøl.

Det er dog ikke Sejs, der er omdrejningspunktet i dag. Det er en nybygget fabrik i Vientiane, hovedstaden i Laos, med plads til 800 syersker, tilskærere, pakkersker med flere. Mascot har taget springet, et ganske stort og risikabelt spring. Således er Mascot dansk pioner i det tilbagestående og meget fattige asiatiske land, Laos.

Mascot er den første danske virksomhed, som etablerer sig med konkret produktion i den størrelses-orden. Den nye fabrik ligger 22 kilometer uden for byen i et erhvervsområde, endnu et kaotisk område, som med tiden sandsynligvis skal udvikles til en blomstrende erhvervszone.

De rigtige medarbejdere

Mascot er ikke videre kendt uden for Silkeborg og omegn, men derimod særdeles kendt på de markeder i udlandet, som efterspørger arbejdstøj og arbejdssko af høj kvalitet – og dermed til høje priser. Mascot hører til blandt de bedste i verden på deres specialområde. Regnskabet vidner om en succesfuld virksomhed, og virksomheden har en værdi i handel og vandel på omkring en milliard kroner.

Den splinternye fabrik i Vientiane er officielt åbnet for nogle måneder siden, men anledningen til dagens festivitas er, at prins Joachim, som følges af en delegation fra den humanitære organisation Care Danmark, lægger vejen forbi for officielt at åbne en sundhedsklinik på fabrikken. Når hele fabrikken på et tidspunkt kommer i fulde omdrejninger, og Mascot har hyret de rigtige medarbejdere, vil Mascot i Laos beskæftige 800 medarbejdere i én kæmpestor fabrikshal.

Tanken med sundhedsklinikken, som har både egen læge og sygeplejerske og fire-fem patienter hver dag, er at koble en ekstra dimension på, som skal være med til at tiltrække medarbejdere, og de rigtige medarbejdere, som endnu er ganske svære at få fat i. Laos er ikke bare økonomisk tilbagestående, men har endnu ikke som hverken Kina eller Vietnam medarbejdere, som kan gå direkte ind i produktionen.

Mascot er i en opstartfase i Laos. Michael Grosbøl er sikker på succes, mens nestoren John Grosbøl er en anelse mere forbeholden. Det vil tage tid, som han siger, for der er udfordringer, men han er overbevist om, at sønnen har styr på det.

Silkeborg-virksomheden har haft produktion i Vietnam siden 2006, og Mascot vil fortsat have 1.700 medarbejdere på fabrikkerne i Vietnam, men den nye store 50 millioner kroners investering i Laos skal være med til at give Mascot et nyt løft. Helt let er det dog ikke. Mange af de nye medarbejdere kommer direkte fra højlandet og rismarken og har ingen af de kvalifikationer, som skal bruges i en industrivirksomhed.

Det tager typisk tre til seks måneder at oplære de nye medarbejdere, som er kvinder mellem 16 og 35 år. I modsætning til Vietnam, hvor arbejdsivrigheden er enorm, gælder det samme ikke i Laos.

»Vi får næppe nogensinde vietnamesisk tempo her i Laos,« siger Thomas Bo Pedersen, der er ansvarlig for fabrikkerne i både Vietnam og Laos.

Laoterne er mere tilbagelænede og mindre fokuserede på økonomisk rigdom, og stabiliteten er langtfra som i Vietnam, personaleomsætningen er derfor ganske stor. Men hvorfor så Laos, hvorfor ikke blive i Vietnam og udvide kapaciteten der?

Lave lønninger

Det handler om økonomi. Lønningerne er blandt de laveste i Asien, og på et tidspunkt, hvor lønningerne i både Kina og Vietnam er for opadgående, er det fattige, tilbagestående Laos pludselig kommet på verdenskortet. Som et alternativ til de klassiske lavtlønslande i Asien.

Således betaler Mascot syerskerne 210 dollar om måneden i Vietnam, mens månedslønnen i Laos er 145 dollar for en 48 timers arbejdsuge. Begge steder kommer hertil en udgift til social sikring på 20 procent. Derudover er der yderligere en gulerod ved produktion i Laos. Laos er således et af de udviklingslande, som har fået nedsat toldkravene for varer, der indføres i Europa (den såkaldte GPS-ordning.) Den fordel har Vietnam ikke længere, og det giver en besparelse ved produktion i Laos på yderligere 12 procent. Samlet set har det fået Mascot til at tage beslutningen om investering i produktion i det industrielt jomfruelige Laos.

Laos har et etparti-kommunistisk styre, og korruption og bestikkelse er udbredt. Således ligger Laos i den absolut dårlige ende af Transparancy Internationals liste over verdens mest korrupte lande. Mascot-chefen Michael Grosbøl understreger, at Mascot tager skarp afstand fra korruption og bestikkelse. Der er en nultolerancetærskel.

Mascot er rollemodel

Mascot-ledelsen er helt bevidst om, at virksomheden er pioner i Laos, og Mascot har da også allerede haft besøg af hele ni regeringsdelegationer på fabrikken i Laos. Der er stor fokus på Mascot-investeringen, og Mascot vil derfor komme til at agere rollemodel i Laos.

Det er en forpligtelse, som Michael Grosbøl vedkender sig. Han taler gerne om virksomhedens samfundsmæssige forpligtelse i de lande, som Mascot opererer i. Han hilser derfor det stigende fokus på CSR (samfundsansvar) velkomment. For ham er CSR ikke bare et ligegyldigt kodeks, der hænger i en ramme på en væg i hovedkontoret. Det er et direktionsanliggende.

»CSR begynder først og fremmest ved virksomhederne selv. Kun ved at have orden i eget hus kan man tale om CSR. Vores erfaring er, at store og dyre investeringer i en ordentlig arbejdsplads betaler sig tilbage igen. Mange af vores medarbejdere forstår ikke deres rettigheder, ja forstår ikke engang deres lønsedler. Det betyder, at der hviler en stor forpligtelse på os som en ordentlig virksomhed. Ordentlige lønninger og gode arbejdsforhold er væsentlige sider af at drive en professionel virksomhed,« siger Michael Grosbøl.

John Grosbøl er fortsat ganske aktiv i Mascot og sidder i dag som bestyrelsesformand for virksomheden. Han lægger ikke skjul på, at virksomheden igennem årene adskillige gange er blevet løbet på dørene af en række købsinteresserede.

»Men virksomheden er ikke til salg, punktum. Hvad pokker skulle vi lave, hvis vi solgte virksomheden,« lyder det enkle ræsonnement.

Helt så enkelt og ideelt er det ikke med Mascots sponsorvirksomhed. Bundproppen i superligaen, Silkeborg, løber rundt med Mascot-navnet på brystet. Og Silkeborg vil næppe være at finde i superligaen, når sæsonen 2015-2016 fløjtes i gang næste sommer. Det overlever Mascot, som især sælger sine kvalitetsprodukter i udlandet. Det med fodboldsponsoratet handler mere om at give tilbage til det samfund, som skabte Mascot.

Berlingske Business besøgte Mascot i forbindelse med en delegationsrejse til Laos arrangeret af den humanitære organisation Care Danmark. Care betalte en del af omkostningerne i forbindelse med rejsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere